tisdag, september 04, 2007

förra inlägget i ord.

05.00 säger fröken vid incheckningsdisken Kommer du från uppväxtorten? Ja. Jag med. God morgon. 06.30 boardar vi planet, efter att jag bränt tungan nått så in åt helvete på en glödhet latte. Där står min kollega och hälsar oss välkomna ombord. Han extraknäcker tydligen som manlig flygvärdinna. Hamnar bredvid en gammal flygkapten från Götelaborg som berättar mycket intressanta flygplansfakta som jag redan glömt. Flygplatsen på Madeira ser ut som ett skämt från luften. Tjugo meter lång och stupar rakt ner i Atlanten. Men vi lyckades landa, och även lyfta en vecka senare. Tiden däremellan gick lite för fort och det var lite för mycket moln för att jag skulle lyckas bli lika brun som förra året. Men vi badade i havet och brände oss på lår och mage och näsa.

Ett överflöd av tubsockor i sandaler, gråa hår och bittra miner hindrade oss inte heller. Men det gjorde en kackerlacka i en storlek jag knappt vill prata om. Jag på liten liten toalett. Jättekackerlacka på väggen. Tunnelseende. Förvånad över att jag inte skrek. Glad över att den inte flög på mig, då hade jag svimmat och landat rakt på den andra kackerlackan som låg död på golvet. Vi återvände inte till den restaurangen. På en annan restaurang tog jag mod till mig och vågade jag äta läskig fisk.
Två gånger var vi lata och åt på McD. Båda gångerna tog vi taxi därifrån till hotellet.

Samma kväll som kackerlackan upptäckte jag en mus på balkongen. Den återvände alla tre återstående kvällarna, och blev på så sätt vår vän. När glasdörren var stängd. Balkongen var annars fin. Där drack vi öl och vin i mängder, spanade på spökhuset som var vår utsikt
och spelade yatzy med glädje, tills vi upptäckt att allt yatzyspelande på våra semesterresor bara varit bluff och båg. En tärning hade två treor och ingen tvåa! Som tröst tävlade vi i vem som kunde fotografera månskenet i vattnet bäst, och jag tycker nog att jag vann. Sen lagade K tärningen och vi spelade yatzy igen.

Vi åkte på busstur med de gråa håren och en otroligt monoton guideröst. Jag fick aldrig svindel när jag tog fotot
, men blir lätt yr varje gång jag ser det såhär i efterhand. Botaniska trädgården var ett paradis för mig som älskar grönt och ödlorna som jag matade med snickers. Jag ville flytta in i hus som de här och fixa och göra fint och leva som tummelisa.

För en vecka sen hade vi precis släpat in våra väskor i lägenheten igen. Det känns som en evighet sen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Finfin resa ni verkar ha haft och otroligt vackra bilder!

egoistiska egon sa...

anki: det var det, och tack!

Anne sa...

Kackerlackor OCH mus låter jobbigt. I Australien hoppade en groda ner på axeln på en kompis till mig. Hans gälla skrik var kanske det mest manliga, men väldigt roligt.

TORGNYSDOTTER sa...

Fan, det ser najs ut. Jag hade hoppats på lite bilder på kul pensionärer *skrattar*. Det är nåt lurt med dem. Blev omkullsprungen av en på apoteket igår. Precis efter att din sambo berättat lite om semestern. Vad är den psykologiskt bakomliggande faktorn, tro? Varför vill de alltid komma först?

egoistiska egon sa...

anne: uh! jag har dock lättare för möss och grodor, även om jag säkert skulle skrika för det också...

torgnysdotter: haha, ja vi skulle ju ha tänkt på det innan och haft ett sånt fotoprojekt. pensionärer på charter. hade antagligen blivit hysteriskt bra.

sara sa...

"Det känns som en evighet sen". Ja, jag vet vad du menar- resor hamnar ofta i ett slags parallellt universum. När man kommit hem är det svårt att förstå att man faktiskt varit borta, och det är svårt att förmedla resan till andra. Därför blir resor ofta som drömmar, lite som ett annat liv.