fredag, maj 29, 2009

magisk kärlek.

En och en halv vecka utan mjölk + vete (och apelsin och jordnötter) har passerat. Känns ändå som en evighet sen jag inte behövde tänka sjutton gånger extra inför all mat och dryck jag stoppar i munnen. Ibland är det helvete och gråt i matbutiker. Ibland är det komplicerat på grund av okunskap och osäkerhet. Ibland är det ren och skär lycka. Som när jag hittar helt rent havregryn och margarin helt utan mjölk och inser att jag kan göra chokladbollar. Choklad! Choklad har än så länge varit det enskilt jobbigaste att vara utan, det jag saknat allra allra mest. Men nu kan jag äta, och det känns som kärlek i magen. Alldeles varmt och magiskt. Underbart. Paradiset. Himmelriket. Vill nästan gråta för det är så jävla fantastiskt.

6 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Med de där såg fina ut! Kan man föreslå sig själv som gäst på balkongen nästa gång det vankas chokladbollar?

Har inte kinesiologen föreslagit dig kokosfett (nä, inte det sjukt onyttiga som finns i affärer som man gör ischoklad på) som alternativ till margarin?
Du kan få lite av mig om du vill. De e faktiskt jättebra!

egoistiska egon sa...

linda: SKETAGÖTT.

beatrix: absolut! nä, inte fått några sådana tips. men mildas mjölkfria verkar faktiskt funka, kände ingen skillnad alls mot vanligt margarin i bollarna. var köper man kokosfettet?

It´s all about me sa...

Grattis!

Är det vete i mööörk choklad? Eller räknas "kan finnas spår av mjölk" som ett NO NO? Så vitt jag vet så kan man äta riktigt mörk choklad utifrån mjölk-perspektivet, men jag har ju inte så stor koll på vetet tyvärr.. :/

egoistiska egon sa...

Tack :)

All mjölk är nono just nu. Jag är inte direkt jätteförtjust i den mörka choklad som bara smakar kakao (du måste tyvärr komma upp i ganska höga procent för att få bort alla mjölkprodukter, vad jag sett hittills) så det är inte riktigt ett alternativ :( kanske blir så småningom, när desperationen sätter in på riktigt...

inte nu kanske sen sa...

jag var tillsammans med en vegan ett tag och han kunde äta guldnougat, viss after eight (beroende på vilket land den kom ifrån) och någon chokladkaka (som jag tror finns på willys), asbillig också.

egoistiska egon sa...

OJ vilka bra tips. TACK!