tisdag, september 01, 2009

datortomografi är ett svårt ord.

Idag fick jag en vätska injicerad i armen. Sjuksyrran varnade mig att den bland annat skulle ge en känsla av att kissa på sig. Jag trodde det var båg. Cirka 10 sekunder efter att vätskan injicerats i armen och jag hunnit säga Jag känner inget! trodde jag att jag hade kissat på mig. På riktigt. Men det hade jag inte. Mycket märklig känsla.

Min läkare ringde nyss, han som uttrycker sig sisådär. Jag fick veta att undersökningen inte visade något. Det är inget fel på dig. Du har en mage som tycker om att bråka med dig bara samt att trots att det inte är något fel på mig har jag antagligen IBS och Det enda du kan göra är att utesluta den mat som du känner att din kropp inte klarar av. Ja, för det var ju inte alls därför jag sökte hjälp från början. För att jag inte såg något mönster. För att jag testade sjuhundra miljarder olika saker och inget hjälpte. Mysteriet med smärtan i magen lär förbli olöst. Jag kommer att fortsätta att utesluta mjölk, vete, apelsin och jordnötter. För det är det enda konkreta som gjort någon skillnad. Och jag känner mig väldigt glad och tacksam över att Beatrix Vnunk fick iväg mig till en kinesiolog, som verkligen hjälpt mig.

Nu tänkte jag dricka lite vin. Det behöver både jag och magen. Jag känner det.

6 kommentarer:

It´s all about me sa...

Martin brukar säga att läkare är bara vanliga människor, de vet inte mer än andra, förutom hur de ska förstp läkarspråket. Typ. Lite samma med jurister; vi lär oss ju mest bara verktyget, ingen kan lagarna utantill. Samma sak har jag fått höra när jag testat mig för magsmärtor och allergier. "Ät det du mår bra av", och tvärtom. Jaha? Men just för IBS finns ju en sån "Lista" man kan följa, med svårsmält mat; min syster har en sån. På den står bla saker med skal, FÖR stekta saker, viss frukt, mjölk, vete, rå lök, bönor, SKAFTEN på brockoli och sånt med. Jag försöker väl också leva lite efter det, men ibland mår psyket bättre av en bit choklad, än vad kroppen rent fysiskt skulle må utan den...

Länge leve din kinesolog!

egoistiska egon sa...

linda: vin är PERFECT. längtar till vår roadtrip. och KROATIEN.

Beatrix Vnunk sa...

Ja alltså västerländsk medicin har en lite egen logik som jag har svårt att sympatisera med. Allt måste liksom formallogiskt bevisas. Ibland tycker jag att det räcker att veta att 1+1 är två. Jag behöver varken veta varför eller se studier över det.
Det är lite sorgligt att tänka på hur mycket kunskap som har gått förlorad i väst-medicinens spår, när alla tjänat på att låta gammal och ny kunskap verka tillsammans.

Sist jag såg dig strålade du, så något har uppenbart hänt.

Varsågod, förresten! Ingen jag rekommenderat henne till har någonsin blivit missnöjd.

egoistiska egon sa...

Agreee.

Och tack, det känns jävligt fint att min omgivning börjat märka också. Mamma har påpekat att jag verkar må bättre, brorsan har uppmärksammat att jag är mycket piggare och "äter skitmycket!". Då känns det verkligen som att det inte bara är hittepå, utan på riktigt.

Ida sa...

Hej!

Råkade komma in på din blogg av en slump idag men kan inte låta bli att tipsa om att vända sig till någon läkare utbildad i traditionell kinesisk medicín (TCM)

Är väldigt effektivt vid massa olika hälsobesvär man inte kan räta till med skolmedicinen. Jag har exempelvis haft mycket problem med matallergi och eksem men i princip allt är borta nu efter att blivit behandlad med akupunktur, örtmedicin och tips om kost.

Hjälpte hur bra som helst! Sjukt skönt! : ) /Ida

egoistiska egon sa...

Vad kul att du råkade komma hit :) Tack för tipset iaf, även om jag ju faktiskt går regelbundet hos en kinesiolog just nu. Men det är som du skriver, det hjälper -verkligen- och är så fantastiskt effektivt!