torsdag, augusti 21, 2014

mm, utvecklingsfas. kanske?

Bebisen genomgår något jobbigt just nu. Vi vet inte exakt vad det är, kanske är det magen (matintroduktion), kanske är det utvecklingsfas, kanske är det tänder, kanske är han bara på dåligt humör. Oavsett anledning sover vi rätt kasst. I alla fall med våra mått mätt. Är inte superpepp på att kliva upp kl 05.30 när en försökt trösta mardrömsskrikande barn i ett antal timmar mitt i natten. Men det är ju bara att görat så att säga. Och jag har lärt mig att det finns två alternativ när såna här saker händer: antingen stannar man hemma och bara gör precis ingenting mer än ser till att bebisen äter och sover och byter en blöja ibland. Kanske spelar lite candy crush. Eller så kör man på, i full fräs. Ofta lättare då alternativ ett konstant påminner en om tröttheten. Alternativ två är lite som att ignorera en bakfylla typ. Det gjorde vi i alla fall igår, jag tänkte redovisa hur vår dag var. Och obs, detta blev en sån dag som jag ett par dagar tidigare satt och frågade mina mer erfarna vänner om, hur fan man hinner och orkar så mycket? Nu fattar jag, det är bara att blunda och köra och vara försiktigt så att man absolut inte sätta sig ner någonstans.


  • 05.30 klev vi upp, jag och F. Då hade jag sovit sen cirka kl 02. 
  • 07 gick vi och la oss igen, efter att ha ätit frukost. 
  • 09 fick jag en jävla fart då jag insåg att vi låg väldigt mycket efter dagens tidsschema. Fick ping på instagram om att Popaganda släppt nya lördagsbiljetter och jag köpte en biljett. Jag ska på Popaganda! Tjoho! Kokade två ägg som jag ej hann äta. Svepte en kopp kaffe, klädde på bebis, klädde på mig själv, slängde ner saker i en väska och drog iväg.
  • 10.26 sladdade jag in på gymet där jag skulle provträna ett pass som började 10.30. På dessa fyra minuter hann jag parkera och låsa barnvagn, skriva in mig i receptionen, bajsa med ett barn i knät och köpa samt fylla en vattenflaska med just vatten. Effektiv förälder FTW. 
  • 12.15 Hade jag tränat, duschat, klätt på mig, bytt på barnet och letade matställe. Fick totalt hjärnsläpp och åkte till centralen och åt på McDonalds. Väldigt bra mat efter träning. 
  • 14.00 Krånglade mig upp till NKs amningsrum efter att ha shoppat loss på Åhléns (kläder till F, smink till mig, ett halvt ton strumpor till mig) som har stängt sin familjelounge och öppnar den åter igen först i september. SJUKT IRRITERANDE. NKs amningsrum är mini-mini och jag fick köa för att komma in. Först köa till toalett med skötbord, sen köa till amningsrummet. Att kissa, byta blöja, amma tog mig allt som allt 40 minuter. Inklusive lättare panik över alla fina damers klagomål över allt som finns i toalettkön. 
  • 15.05 Träffade kompis med åtta veckor gammal bebis i Fältöversten. Vi skulle fika och jag såg framför mig en latte och en chokladboll. Det som nästan överallt går att få mjölkfritt på varenda jävla café. På Thelins? Icke! De hade INGET som var mjölkfritt. Helt knäppt faktiskt. Så jag drack en slät kopp kaffe. 
  • 17.30 Hemma igen och lämnade över bebisen till K. Båda två lika lyckliga, jag trött. Gjorde korv stroganoff. 
  • 19.30 F sov gott, gick väldigt lätt att natta.
  • 20.45 Hade datat en timme (älskar data-tiden efter bebisen har somnat) och skulle se ett avsnitt av Orange is the new black samt äta popcorn. Vid den här tiden började F vakna var femte minut i mardrömmar. 
  • 23.00 Hela familjen låg i sängen och skulle sova. Bebisen F tyckte inte vi skulle sova, men vi lyckades trösta ganska bra. 
  • 00-05.30 JAG SOV. JAG SOV!!!!! 
Ja, och nu är det ny dag. Vi ska snart gå till öppna förskolan så den gnälliga bebisen blir stimulerad. 

Inga kommentarer: