söndag, mars 23, 2008

du har också råd.

Igår hade jag en livskris i ungefär en timme. Mitt liv är tråkigt, inga vänner gillar mig egentligen, vad ska jag göra med resten av mitt liv, var ska vi bo om fem år och så vidare. Ni vet hur det är. För att bota skiten satte jag mig på sängen och bläddrade i nya Elle som jag unnade mig dagen före. De hade ett reportage där Unicef var inblandat och det fanns en faktaruta som påpekade att det går utmärkt att vara världsförälder för bara 100kr per månad. Det visste jag ju sen tidigare, men jag har aldrig omsatt tanke till handling. Så jag gick raka vägen till datorn och anmälde mig. Autogiro med 100kr per månad. Det har du också råd med. Anmäl dig här.

6 kommentarer:

It´s all about me sa...

Jag kanske har råd, men då måste jag dra in på min mt eller annat, vilket jag redan måste eftersom jag just fick hyresförhöjning med 150spänn i månaden. Min snittinkomst är typ 5000/mån inkl. CSN, så helt ärligt tycker jag inte att jag har råd. Jag prioriterar hellre att äta fisk 2-3 gånger i veckan (lyx) eller att kunna köpa kaffe för 8spänn i skolcafeterian då och då istället för att titta på när de andra dricker, än att skänka pengarna. Dåligt samvete kanske, men ändå.

egoistiska egon sa...

jag vet ju hur det är att vara student, så jag förstår vad du menar. jag sa alltid att när jag började tjäna pengar så skulle jag börja skänka pengar varje månad. det har inte blivit av förrän nu, men bättre sent än aldrig. dock kan jag i efterhand tycka att jag fanimej visst hade haft råd med 100 kr/månad som student. jag extrajobbade alltid, och hade alltid så jag klarade mig just därför. Visst att jag inte ville skänka bort mina hårt förvärvade pengar, men det handlar ju (precis som du skriver) om prioriteringar. vad man tycker att man har råd med, inte vad man egentligen kan ha råd med.

It´s all about me sa...

Ja, just nu har jag extrajobb som ger mig ungefär 1000kr/mån om jag har TUR, och jag har ju inte kvar fullt CSN heller. Den här terminen måste jag ta verje månad, men förra terminen tog jag bara 2mån tex för att kunna ta hela den här terminen. Jag sparar liksom in på allt och lever under existensminimum, så jag väntar nog också tills jag jobbar... som sagt skulle jag kunna skänka 100kr/mån men jag prioriterar att kunna äta framför att skänka bort dem, faktiskt.

Joules sa...

Vad glad jag blir! Jag har varit världsförälder i ett år kanske.

När jag blev det så uppmanade jag mina kompisar att göra samma sak.

Ingen gjorde det.

Fast jag tycker man får dispens om man är student. Men vi andra som jobbar och faktiskt har råd, vi kan nog gott skänka en hundring i månaden.

egoistiska egon sa...

annaluna: precis, klart att du prioriterar dig själv i det läget. det gjorde ju jag med, och jag hade det ju bättre ställt än vad du har nu.

joules: kul att höra! hoppas att någon, även om det bara är en person, hakar på. och du har rätt, en hundring mer eller mindre i månaden märks verkligen inte i plånboken. framförallt inte med autogiro.

It´s all about me sa...

Skönt att man får dispens, hihi! Jag ska bli en bra människa. Sen. Fast jag är ju åtminstone LITE bra nu som köper kravmärkt-kaffe och mest vegmat :D