torsdag, januari 22, 2009

different but same same.

Har lovat att berätta vad jag tyckte om En halv gul sol. Har faktiskt ingen lust med det, egentligen. Orkar inte fundera över vad jag tycker eller vad jag ska skriva, men kanske blir det till och med bättre och ärligare. Oavsett så får ni nöja er med att jag tyckte det var en av de mest lättlästa böckerna på mycket länge trots de 700 sidorna. Det känns som att den som gillar A thousand splendid sun/Tusen strålande solar gillar En halv gul sol. Inte bara för att det handlar om människor som plötsligt lever i krig i länder där man tidigare hade väldigt dålig koll både på kriget och landet, utan även hur nyktert och osentimentalt det är berättat och flytet och allt som gör tillsammans att böckerna är så lättlästa. Sådärja. Duty fulfilled liksom.

3 kommentarer:

It´s all about me sa...

Det tackar vi för! Kanske är den något för mig då; jag gillade ju tusen strålande solar som fan, men jag hade som sagt känslan av att En Halv Gul sol inte var något speciellt. Jag litar på ditt omdöme nu att den verkar vara läsvärd! (om jag tolkar dig rätt)

TORGNYSDOTTER sa...

Det tycker jag var perfekt pliktsammanfattat. Jag känner ungefär likadant.
Ett extra plus för en halv gul sol för det faktum att författaren är född 1977. Vilken jäkla bedrift!

egoistiska egon sa...

annaluna: jag tror absolut den är något för dig, och den är verkligen läsvärd!

torgnysdotter: verkligen, tänkte på det flera gånger under lästiden.