måndag, februari 09, 2009

bara trettionio år kvar nu.

Idag fick jag mitt orangea kuvert. Hittills har jag aldrig fått se någon uppskattad siffra på hur mycket jag kommer få i pension, men hade stort hopp om att i år skulle vara året då jag för första gången kunde få en glimt in i framtiden. Men icke. "En prognos på hur mycket du kommer att få som pensionär får du tidigast det år du fyller 28 år". Däremot kan jag se att min premiepension minsann gått sex tusen papp back det här året. Känns ju bra och positivt inför framtiden. Dock har jag gått 77 kronor plus på "Arvsvinst från avlidnas pensionskontot". Undrar bara vem fan som dött?

10 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Jag har satt nästan alla mina stålar i högriskfonder.
Såklart. Ingen är väl förvånad.

egoistiska egon sa...

Jag har inte gjort något med mina, tänkte liksom att jag lika väl kunde vänta tills jag får en prognos, dvs om ett år. Men tydligen var det fel taktik. Man blir ju mörkrädd.

It´s all about me sa...

ja ehum. Jag hade gärna sluppit se den där siffran...men jag trodde nog att den skulle vara värre, faktiskt. En bra grej är ju att CSN är pensionsgrundande! :)

I vilket fall är nog mitt enda hopp att gifta mig rikt eller vinna ett par millar.

egoistiska egon sa...

Ja jag såg det också! Men, siffran lär ju öka för dig sen när du får en fet lön :)

It´s all about me sa...

vi får väl hoppas...fet lön känns väldigt avlägset, men det vore ju schysst att slippa käka damm och loppor om man nu har förmånen att överleva till pension.

Emmama sa...

Usch, hoppas inte mitt kuvert hittar hit..

Anonym sa...

Ajajaj.... jag vill inte ens tänka på min misär till pension. U-landspension, liksom. Hurra.

egoistiska egon sa...

annaluna: äh, snart är du där ska du se! :)

emmama: haha. ja, ibland undrar man ju om det är bättre att inte veta.

underlandet: de säger ju att det kommer bli katastrof för "oss" som har dne här typen av pension, i jämförelse med de som är pensionärer idag. och då har de ju det inte direkt fett heller!

Anonym sa...

Systemet är väl annorlunda här, men min siffra var tvåsiffrig och inget att hurra för. :P

Anne sa...

hehe, den enda pension jag har skrapat ihop är fransk. Men det finns ju några år kvar.