tisdag, juli 14, 2009

pest eller kolera eller svininfluensan?

Nu är det ju en stund kvar tills vi åker till New York, men jag gillar att vara ute i god tid. Så jag ringde flygbolaget för att berätta att jag inte äter vissa saker längre, sånt som jag inte visste när biljetterna bokades. Mjölk och vete. Kan låta enkelt, men icke. Jag kan nämligen bara välja ett av följande alternativ:

1. Glutenfri mat
2. Laktosfri mat
3. Veganmat

Inget är sådär toppenbra direkt. Inget stämmer. Jag har några veckor på mig att försöka matematiskt räkna ut sannolikheten på vilken mat jag troligtvis kan äta mest av. För äta vill man ju ändå göra under en åtta timmar lång flight.

9 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Hahahaha. Jag har full förståelse för dig just nu. Jag får nämligen bara äta mat som inte gör mig förstoppad och som innehåller mängder av järn, men måste samtidigt följa alla no-nos för gravida. Sjukt trist meny.
Det blir mest jordgubbar och broccoli.
Ska vi äta middag någon kväll?

egoistiska egon sa...

Ja, jordgubbar och broccoli kan ju jag med äta! Middagen är spikad.

Anne sa...

mmm, de har slarvat bort min vegetariska mat vid något tillfälle. ta med dig, sedan kan du alltid slänga innan du går genom tullen.

Kristine sa...

Gör matsäck, såklart. Godare, billigare och så vet du vad du får.

egoistiska egon sa...

Ja, jag kommer såklart att ta med mig lite egen mat. Dock får jag inte ta med mig någon vätska, samt att vi har en mellanlandning i London på 8h (!) på vägen dit. Så det går liksom inte att ta ngn mat som inte håller sig jävligt bra. På vägen hem är det bara att hålla tummarna att jag hittar ngt vettigt i NYC att ta med mig. Får leva på bananer annars. :)

It´s all about me sa...

Gör såhär: Ta glutenfri, för gluten är mycket värre än mjölk, om du ahr båda "allergierna". Mjölk är en "Intorelans"; medan gluten kan resultera i depression och andra besvär ju. Köpt laktostabletter receptfritt på Apoteket; även om du är allergisk även mot mjölkprotein så klarar i princip ALLA en liten mängd mjöl per dag. Är du gluten allergiker klarar du 0%, så...

I mellanlandningen i London kan du ju köpa EGEN mat :)

egoistiska egon sa...

Problemet är att jag inte är glutenallergisk :) Jag äter inte vete, jag äter allt det andra. Sånt som inte är naturligt glutenfritt innehåller t ex ofta en liten mängd vete. Men jag tror faktiskt att jag ska göra som du säger, ta glutenfritt. Känns som det lättaste trots allt, och bra tips med laktostabletterna. Vet att du sagt det förut men totalt glömt bort...!

Ja, jag lär säkert hitta ngt bra på Heathrow, hoppas jag :)

Tack för tipsen!

Underlandet sa...

Det går inte att kombinera två alternativ då? Typ glutenfri och vegan?

egoistiska egon sa...

Det hade varit fantastiskt, men går icke. Kan bara välja ett alternativ.