lördag, augusti 07, 2010

andra kvartalet (bättre jättesent än aldrig).

Okej, det här blogginlägget borde ha skrivits för drygt en månad sen men det kom minst sagt lite grejer emellan. Typ semester och solsken. I alla fall, här är vad jag läste under andra kvartalet i år plus betygsättning på bok.nu. Enligt betygsättningen läste jag jävligt bra böcker under andra kvartalet, vilket känns relativt okej med verkligheten. Vad jag läste första kvartalet hittar ni om ni klickar här.

Berättelsen om Pi - Yann Martel
4 av 5
Jag stör mig på den här boken och ändå är det därför den är så bra. Är nog även en fantastisk bok till grund för en bokdiskussion.

Utan ett ord - Linwood Barclay
4 av 5
Sträckläste. Blev rädd. Störde mig varken på språk eller händelseförlopp, som jag vanligtvis brukar kunna göra.

Google-koden - Andreas Ekström
4 av 5
Mycket mycket intressant om Googles historia, idag och även lite framtid. En bok som är så högaktuell att den snart blir inaktuell.

Tipping the velvet - Sarah Waters
4 av 5
Den här boken var något jag vanligtvis inte läser i form av när den utspelar sig eller ämne, och kanske det bidrog till att jag gillade den väldigt mycket.

Precious - Sapphire
5 av 5
Magiskt språk. Om någon vill läsa (vilket jag tycker att alla ska, även om ni sett filmen (det har inte jag)) måste ni läsa originalspråk. Måste!

Berlinerpopplarna - Anne B. Ragde
3 av 5
Bra läsning och samtidigt lite lätt lamt och tråkigt.

Smuts - Katarina Wennstam
2 av 5
Högaktuellt ämne i o m polischefen som blivit dömd, men lite väl förutsägbar och förlorar då lite trovärdighet. Tyvärr.

Marknadsföring och kommunikation i sociala medier - Lena Carlsson
4 av 5
Bra, konkret, lättläst som alla som jobbar med marknadsföring idag borde läsa. Även om man redan har koll på sociala medier ger den bra inspiration och tips. Fungerar även utmärkt som uppslagsbok.

Bright Shiny Morning - James Frey
5 av 5
Älska! Språket! Det här är så magiskt skrivet att jag liksom blir kär av att läsa, trots att boken framställer Los Angeles i ganska dålig dager. För övrigt finns den inte på svenska och kommer inte översättas, vilket är trist och samtidigt bra för då tvingas ni läsa den på orignalspråk. Haha!

De galnas hus - Karin Fossum
4 av 5
Som Gökboet, fast på norska. Och kanske lite varmare. Lever kvar i hjärnan långt efteråt.

6 kommentarer:

Alex sa...

Tur jag har dig!

egoistiska egon sa...

Som påminnelse menar du? :)

Anonym sa...

Intressant! Och jag fick några nya tips.

egoistiska egon sa...

Kul! Du får berätta sen vad du tyckte om du läst några.

Alex sa...

Precis!

Lena Carlsson sa...

Vad roligt att du gillar min bok!