måndag, september 13, 2010

new york: dag ett.

När vi landat, visat fingeravtrycken för immigrationskillarna, fnissat i en taxi och checkat in på hotellet åt vi frukt i Central Park och kisade mot solen och sa Fattar du att vi är här? till varandra.

Sen åt vi sallad och drack Leffe på svenskstället Pastis och tittade på folk.

Vi irrade vidare ut i natten och skulle leta efter en bar. Vi tyckte det var oväntat städat på stan tills vi insåg att klockan var tjugo över åtta på kvällen. Ett glas vin på en söt vinbar och så åkte vi hem.

Stupade i säng klockan tjugotre new york-tid eller fem på morgonen svensk tid. Men strax innan vi somnade kollade vi in baren på femtonde våningen med finfin utsikt. Och jag fotograferade.

11 kommentarer:

nostalgifabriken sa...

inte alls avundsjuk. inte. alls. avundsjuk. verkligen. inte.

inte skyldig sa...

Så himla fina bilder Egon! Va duktig du är.

egoistiska egon sa...

Tack snälla!

Sus sa...

Åh.. jag vill också till en storstad nu känner jag. :) Känna storstadspulsen. Men jag är mer sugen på L.A....

Beatrix Vnunk sa...

Tog du hem en Byrne åt mig...? Pliis?

Jenny sa...

Åh, finns inget bättre än att läsa om ett resmål innan man själv snart ska dit!

egoistiska egon sa...

Sus - Ja! LA tycker jag mest känns...bökigt. Med "tvång" till bil osv. NYC är så coolt för att manhattan är så litet = känns som att man är i en liten stad som samtidigt är (väst)världens centrum.

Beatrix: Jag har en överraskning till dig, kommer på "new york: dag tre".

Jenny: Håller med! Och kul att kunna bidra.

Sus sa...

Mitt intresse till L.A. bottnar mycket i musiken från L.A... jag var (och är) en stor fan av hårdrock-glamrock-metal musiken (växte ju upp med den i tonåren!) som växte fram där på 80-talet och det skulle vara så härligt att se alla platser IRL som man läst om i böcker o tidningar.. och framför allt sett i filmer. Sen är ju L.A. stränder och det är aldrig fel. <3 :)

Men jo, trafiken är bökig.. men så är det i hela USA. Så var det i Miami också. Men trots att det är stora städer så är trafiken enkel.. påstår min karl som körde i Miami.. och han blir anställd som chaffis i L.A. också, tihi. :)

Matilda sa...

Sista bilden är helt magisk. Älskar stadsbilder i mörker, fullkomligt älskar!

egoistiska egon sa...

Tack!

Lala sa...

L.A 2012 Sussie!!:)