lördag, november 10, 2007

att vara sambo.

Fredag morgon. 08.00. Står i badrummet och väljer ögonskugga för dagen. Guld eller brun? K stormar ut ur sovrummet. JAG SKA INTE SOVA NU, DU SKA INTE VARA HÄR! Tydligen har jag skrämt livet ur K genom att ta sovmorgon. Han trodde jag var död i köket.

Fredagkväll. Sushi och stark indisk mat i förorten. Vi tar bordet som är i ena hörnet med en ganska fin lampa bredvid. Det känns nästan som att vi äter ute på restaurang när vi sitter här. Premiär för filmen Lejon och Lamm och vi är de enda i hela salongen som ser filmen. De enda. Vi får se trailern till en film om en guldkompass fem gånger på raken. Sen börjar filmen och jag viskar. K undrar varför jag viskar. Det fattas ett hundratal människor för att temperaturen ska vara normal. Jag fryser och har min vinterjacka på mig och Ks vinterjacka över mig. Vi går hem och tittar lite på Idol, fast vi inte tittar på Idol.

Lördag morgon. Jag somnar som ett kryss i sängen medan K gör frukost. När frukosten är färdig fotograferar han mig. K blir kallad för dum och elak och dum igen och går ut i köket och Nu hör jag inte riktigt vad du säger och jag hasar mig upp till färdig frukost framför tvn. Pussar på min fina sambo och säger att jag älskar honom, fast han tar foton på mig när jag vill sova. Precis som alla andra lördagar.

Lördag lunch. Vi promenerar bort till den andra förorten i nysnö och fikar på fik. Latte och napoelonbakelse och en spökbakelse som är stenhård, men ganska god. Promenerar tillbaka och tittar in i vårt förråd. Jag vill städa ur och göra fint. K vill bara trycka ihop lite, vi kan städa sen. Jag vill trycka ihop lite, vi kan städa sen. K vill städa nu. Vi städar nu, i ett moln av damm och döda malar. Slänger och puttar och öppnar lådor. Känner oss skitduktiga och skitiga.

Lördag eftermiddag. Min hand blöder efter en krock med något trasigt i diskvattnet. Blöder jättemycket. K kommer rusande med papper och plåster och säger att det inte är farligt. Det är säkert inte farligt. Så baxar vi ner tre stora ikeakassar med tvätt till tvättstugan. Tillsammans.

11 kommentarer:

Anne sa...

Det låter som tillsammans är rätt fint.

Sweden's Ford Fairlane sa...

Jag vill också vara sambo med någon... ju. Jag skulle till och med kunna tänka mig att laga frukost åt sambon utan att ta kort när hon vill sova.

Oh well. I sinom tid.

Gillar att jag hittade hit igen... bättre sent än ännu senare.

egoistiska egon sa...

anne: det är det!

singin: det är rätt fint. men man ska nog inte vara sambo bara för att. då blir det inte fint. roligt att du börjat skriva igen också! välkommen åter så att säga.

Anonym sa...

tillsammans is the shit. :)

Anonym sa...

fint. varmt och fint.

Kaos-Anna sa...

Gulligt.
Livet innan barn. Jag minns knappt.
Njuuuuuuuuuuuuut.

It´s all about me sa...

snyft, jag vill bara gråta igen!

egoistiska egon sa...

linda: ja!

fru kaos: haha, ja jag försöker göra mitt bästa.

annaluna: :( kram.

sara sa...

Ja, det är ju sådär det är... Jag hade nästan glömt bort det. Håll hårt i kärleken och njut njut njut!

la linda sa...

låter helt underbart, vill också ha tillsammans!! :)

egoistiska egon sa...

sara: vi gör vårt bästa, och lyckas ganska bra tycker jag.

lalinda: det är underbart. :)