tisdag, november 20, 2007

men Gulag gav jag honom i födelsedagspresent.

Det är så roligt att ni tycker om att läsa, ungdomar! säger pappa varje gång vi ses. Och så får jag en hög med böcker. Fotot är likamed de böcker som jag fått de senaste två gångerna vi har träffats. Pappa älskar att läsa. Han läser alltid trefyra böcker samtidigt. Han hittar hundra gånger bättre på biblioteket än i köket och köper böcker för en krona eller tio på auktioner, loppisar och andra typer av liknande tillställningar. Han köper så mycket böcker att de inte ens får plats i den gigantiska logen. Så nästa år, då ska han arrangera bokbord och jag och bror ska peka på vilka vi vill ha och sen ska resten göras av med på annat sätt. Men han lånar lite böcker av mig ibland. När jag säger att han ska låna av mig. I helgen fick han Vindens Skugga och Extremt högt och otroligt nära. Jag tror han kommer att tycka om dem.

7 kommentarer:

Matilda sa...

Han låter som min mamma. Skillnaden är bara att hon FÅR sina böcker. Hon är andrechef, eller vad det kan heta, på en bokhandel och får stora paket hemskickade minst en gång i månaden.
Mina föräldrar har bokhyllor i alla rum! Till och med i köket, till och med i friggeboden uta på tomten. Till och med i syrummet! Helt otroligt!

Kanske därför jag gillar språk, att skriva och att läsa så mycket!

egoistiska egon sa...

oj! men det måste ju nästan bli jobbigt emellanåt. pappa&mamma har bara faktalitteratur inomhus, men det räcker gott och väl till det med. all skönlitteratur skuffar de undan i lådor, eller ger till oss barn :)

Chris sa...

han låter som min mamma också. min kille brukar säga att det finns två saker som en konversation med henne alltid slutar i: en diskussion om goethe eller en om tysk grammatik.

kram!

It´s all about me sa...

åh, jag fick den sistnämnda av pappa nyligen och alla i familjen säger att den är grymt bra (fast de läste den på engelska, kanske bättre så?) Vindens skugga var underbar. Jag kanske vill köpa lite böcker av din pappa sedan;)

egoistiska egon sa...

christina: säkert roligt efter ett par glas vin :)

annaluna: ja, den är säkert till och med ännu bättre på originalspråk!

Daniel Storey sa...

Har precis köpt extremt högt och oroligt nära. Den ligger på skä-läsas-hyllan och mognar.

Att ha fått föräldrar som läser är nog lika viktigt som att ha fått tio fingrar vid födseln!

Jenny sa...

Naj! Inte prata mer om böcker! Jag har stopp på nyköp, får inte ens köpa sådana på loppis.