söndag, december 30, 2007

sjutton.

Förra julen fick jag fjorton böcker. Hade som mål att läsa alla under 2007, men det kom lite andra böcker emellan. I vilket fall som helst har jag läst mycket mer än innan, mycket eftersom kurslitteraturkravet försvann efter halva året. Så då känner jag mig lite duktig såklart. Tills pappa berättar att han under julen läste tre böcker på tre dagar. Jag försöker att ignorera det.

Truman Capote - In cold blood
Margret Atwood - Oryx & Crake
Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam
Jonathan Safran Foer - Extremt högt och otroligt nära
Orhan Pamuk - Snö
Selma Lagerlöf - Mårbacka
James Frey - My friend Leonard
Jonas Moström - Svart cirkel
Håkan Nesser - Människa utan hund
Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor
Jonathan Safran Foer - Allt är upplyst
Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken
Carlos Ruiz Zafón - Vindens skugga
Truman Capote - Breakfast at Tiffany´s
William Diehl - Primal Fear
Anna Gavalda - Jag älskade honom
Stieg Larsson - Flickan som lekte med elden


Den här julen fick jag tio böcker plus en hel del kokböcker. Tänker inte försöka mig på att laga mig igenom kokböckerna.


(Eftersom jag tycker om traditioner så kommer det även att dyka upp en Best of 2007 så småningom. Håll ut!)

10 kommentarer:

Daniel Storey sa...

Jag tyckte jag var fyndig som skrev era favoritböcker! på önskelistan, men jag fick inte en endaste liten bok av min olitterära familj!

Jenny sa...

Men..! Du missade ju att recensera! Vill ju veta vilken som var bäst alt. sämst. Själv vet jag inte antalet böcker jag läst, men i din lista kan jag i år kryssa över
Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam
Jonathan Safran Foer - Otroligt högt och extremt nära
James Frey - My friend Leonard
Anna Gavalda - Jag älskade honom,

Har även köpt
Truman Capote - In cold blood

Fick den här i julklapp:
Carlos Ruiz Zafón - Vindens skugga

Och undrar om den här är bra:
Jonathan Safran Foer - Allt är upplyst

egoistiska egon sa...

storey: Du får skälla på dem! Jag får ju böcker av pappa som han antingen har köpt dubletter av/läst ut och inte vill ha kvar/har för sig är bra/tror kan passa mig. Ibland blir det lyckträff, ibland inte.

jenny: Tänkte på dig när jag skrev listan. Dels att jag slutade recensera någon gång i somras, och att du antagligen läst galet många fler böcker än mina 17 ;) Ska bättra mig!
Sämst: Svart cirkel. Totalt förutsägbar deckare.
Bäst: Så svårt! De är bra av olika skäl, men om jag bara fick välja så få jag bara kan så skulle det bli Otroligt högt och extremt nära, Vindens skugga, Primal fear (hade inte sett filmen!) och antagligen Oryx & Crake för att Atwood är så jävla bra.

Så Vindens Skugga kommer du gilla tror jag. Till och med min kräsna pappa gillade den otroligt mycket. In cold blood är ju ett måste att ha läst. Den är relativt tungläst, men extremt intressant och ett stycke journalistiskhistoria. Allt är upplyst var inte så bra tyckte jag. Långt från Otroligt högt..., även om de till dragen liknade varandra.

TORGNYSDOTTER sa...

En av mina bästa saker som hände 2007 var att jag lärde känna Kentsons sambo. Jag visste väl att den mannen har exklusiv smak!
Mitt boktips till dig i år:
Shantaram av Gregory David Roberts. Den har allt.
Gott Nytt År, Egon!

It´s all about me sa...

jag fick två böcker iår! Fick knappt några julklappar alls.

FIck en av Doris Lessing och en annan. Äntligen Lessing! Jag är en sucker för nobelpristagare.

Förövrigt läste jag nyligen ut SMUTS, som jag fick i födelsedagspresent, den var lättläst och läsvärd.

It´s all about me sa...

Till Jenny- jag tyckte inte om ALLT ÄR UPPLYST, men det kanske beror på att jag fick den två jular på raken av mamma..hon glömmer alltid bort oss. Och andra julen hade jag sagt" jag önskar mig vad som helst utom böcker" - och så fick jag just en bok. Och exakt samma som året innan. Jag pallade bara att läsa halva. Tror att extremely loud and..är bättre.

egoistiska egon sa...

torgnysdotter: men åh! och detsamma. han har fina vänner :) ska se vad jag kan göra åt boktipset. gott nytt år själv!

annaluna: vilken lessing fick du? jag har läst the grass is singing (debuten) som jag tyckte så mkt om. gav den till pappa i julklapp också, han läste halva första kvällen :) och som jag skrev ovan håller jag med om allt är upplyst.

Haren sa...

Jag älskar att veta vad andra läser av anledningar som jag inte ens vill analysera. Har en diger bokhög med sånadärböckersommanläggerundantillsenare att avklara nu.

Gott nytt år!

Anne sa...

liknar min bokhög.

Bektesh Jehona Sjostrom sa...

Mitt namn är Jehona Bekteshi, jag är från sverige, den stora mannen Dr.Oduduwa räddade mitt äktenskap från skilsmässa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). Sedan 2019 har min kärleksförhållande med min make varit hemsk, det fanns ingen öppenhet och sanning från min kärlekspartner, jag älskade honom så dyrt och jag vet att han älskar mig samma sak, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemmamannen, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de fortsätter att fråga mig när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat träffa sin far igen, jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig ut kan jag inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus i ljus och andra material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal, Jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som krävs och förfaranden för att ta del i kärleksförtrollning med framgång. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering har genomförts. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.

Kärlek magiska trollformler ring för att hitta sann kärlek
magisk kärlek återvända stava böner för att föra tillbaka ex kärlekspartner
Skilsmässor (talisman ring för kärlek dominans och kärlek kraft)
Anslutning till nya find love trollformler
Örter och rötter botar mot cancer / HIV-stavning.
Uppdelningsförhållanden Staver
Att föra tillbaka en tidigare älskande pojkvän med ljusstake bön
Du vill bli befordrad på kontoret / Lottery spell magisk ring
Du måste tillfredsställa din fru på sexbädden (älskar superkraft)

Så många människors kärleksförhållanden / äktenskap är glada idag på grund av kärleksformer böner och praxis för att få ömsesidig kärlek och attraktion till varandra utan någon störning från någon i din relation.

Notera; Kärlek stavning fungerar direkt för de människor som är beslutsamma, starka och modiga i hjärtat, All Magic Love Spell-metoder är säkra, det finns inga biverkningar och det är mest tid vad du kan göra på egen hand hemma, och du kommer också att bli guilded och ge instruktioner från varje steg för steg i kärlek stavningsförfarande ..
för brådskande hjälp och rådgivning vänligen kontakta Dr.Oduduwa GrandMaster till alla andra kärlekstjärnor i världen. att få brådskande hjälp och hjälpa till att få tillbaka din ex kärlekspartner,
skriv snabbt ett meddelande via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)