lördag, april 17, 2010

obehagligt, otäckt, läskigt etc.

Har läst chatten där läsarna fick ställa frågor till chefredaktören på Expressen, Thomas Mattson, om kriminaljournalistik och invandrare. Jag blir upprörd, ledsen, matt och tycker det är riktigt otäckt att läsa frågorna som ställs. Ni kan läsa del 1 av chatten här, del 2 av chatten här och ett efterföljande blogginlägg med att par rejält obehagliga kommentarer här. För den med tidsbrist (fast ni borde ta er tid och läsa) kommer här några citat som illustrerar tonläget:

Varför är media så försiktiga med att namnge misstänkta brottslingar som har ett "icke-svenskt" namn? Medan sådana med svenskt namn ofta blir uthängda med bild och allt långt innan fallet gått till domstol?

Varför blir det sånt liv ifrån ert håll när landskronamördaren hängdes ut i alternativ media (Politiskt Inkorrekt bla)? Mats Alm hängdes ut fasten han, liksom landskronamördaren, bara var misstänkt för dådet. Detta är en systematik från gammelmedia som man ser många exempel av. Varför döljer ni sånna här dåd om det är en invandrare som är misstänkt?

Varför är det mera oetiskt att visa bild på en man som är av utländsk härkomst än att visa bild på en Svensk brottsling?? Varför skyddar Ni journalister alla utländska brottslingar som begår brott i Sverige...? Detta är ju nästan omvänd rasism mot Svenska skattebetalare.

Och så den, i mina ögon, absolut läskigaste kommentaren:
Det ÄR viktigt att vi får veta vilka det är som begår brotten här, för annars fungerar inte den demokratiska processen. Om det visar sig att det är t.ex. en hög överrepresentation av X-ländare eller bekännare av Y-religionen bland dem som begår grova brott. Så måste vi, för att skydda oss själva och våra barn, få veta det så att vi kan rösta på ett parti som lovar att inte släppa in några fler av den nationaliteten eller religionen, att försvåra för de som redan finns här att få PUT och medborgarskap, och att skicka tillbaka så många som möjligt dit de hör hemma. Hur ska den demokratiska processen annars fungera, menar du, om folket inte har något beslutsunderlag att rösta efter..? För det ÄR ju inte slumpmässigt vilka som begår brott, utan beror på kulturella skillnader. Det ligger t.ex. närmare till hands för en man som är uppfostrad att tycka att Västeuropeiska kvinnor är horor utan människovärde att våldta en svensk kvinna, än vad det gör för en svensk eller annan kristen västeuropeisk man.

Det är så obehagligt att den svåra frågan om varför brott begås reduceras till enkla, "synliga" faktorer. Det känns som ren och skär jävla lathet som mynnar ut i något otroligt läskigt.

9 kommentarer:

Linn sa...

Uuuuuuuuh! Vill typ grina. Och skjuta alla som röstar på SD, pang pang pang bara. Inte så rationellt, jag vet. Men den människosynen är så fruktansvärd!

egoistiska egon sa...

Människosynen ja, jävligt obehaglig. Tror dock inte detta är åsikter som är begränsade till SDs anhängare...

Linn sa...

Nej där har du helt rätt, såklart. Det är det ju inte. Tror jag hakade upp mig på det där '...vi måste ju veta så vi kan rösta på rätt parti...' bara. Och blev allmänt vansinnig/mållös.

Haren sa...

Nä fy fan nu satte jag mitt te i halsen. Det gör mig så himla ledsen att det är så otroligt vanligt att folk resonerar så här. Att de inte alls kan tänka lite längre eller läsa på lite innan de uttrycker sig. Och jag tror att det är likadant överallt, här på nz får jag så ofta höra samma visa men det är maoris som begår ALLA brott serru. Går ju knappt att resonera med folk som bestämt sig för att det är så här heller. Fast det är en diskussion som jag kommer att fortsätta ta för det finns inget som gör mig så vansinnig!

Litet tillägg här skriver de ofta ut i tidningarna om förövaren var maori, polynesian eller pakeha, vilket jag tycker är konstigt så klart. Här hittade jag även ett inte så gammalt tidningsklipp med en intervju med två maoriungdomar som skulle plugga till idrottslärare. I bildtexten stod det att maori är extra väl lämpade för fysiska aktiviteter! Hjälp.

Oj nu blev det lite långt.

egoistiska egon sa...

Haren, jag tror du har så rätt gällande att det här inte är ett beteende som bara finns här. Det finns överallt, och det gör det verkligen inte mindre obehagligt. Och jag tycker ofta som du, det är svårt att resonera kring det.

Jag gillar långa kommentarer :)

Beatrix Vnunk sa...

Fy fan, Egon, fy fan. Man vill ju på något sätt tro att bildningsnivån och erfarenheten ska vara högre och längre, men...

egoistiska egon sa...

Ja, inte för att en chat ska ses som representativ för den svenska befolkningen, men jag blev ändå förvånad och illa berörd över hur självklart folk pratar om skillnaden mellan vem som begår brotten.

A Versatile Girl sa...

Det roliga i det hela att det är så korkat att det faller på sin egen rimlighet.
Om alla muslimer våldtar alla svenska horor, hur kommer det sig då att så många svenska horor kan åka på semester i muslimska länder och komma hem helt ovåldtagna? Tänk 2 veckor i våldtäktsmecka utan att få minsta lilla skråma.
Det måste ju vara som ett litet mirakel då, eller?

Sen kan jag bli lite trött på människor som fått för sig att svenska kvällstidningar skulle leverera objektiv information. Enbart det faktum att man missat detta borde vara tillräckligt för att knipa käft ställa sig och skämmas i ett hörn. typ.

egoistiska egon sa...

Åh vad jag önskar att du kunde börja blogga om sånt här igen!