fredag, juli 30, 2010

arton vs tjugoåtta.

En av fördelarna med att växa upp på landsbygden är att körkortet följer med per automatik. Att bo två och en halv mil från vänner och skola utan körkort är liksom inte ett alternativ. Så när artonårsdagen väl inträffar är körkortet mer eller mindre redan i hamn efter två år av övningskörning. Jag fick tyvärr vänta i två månader på uppkörning eftersom väntetiden var ofantligt lång just då. Men så kom dagen för uppkörning och jag fick kanske en av de lättaste uppkörningarna någonsin (två rondeller, en parkering, en backa runt hörn, en vända på avtagsväg) var körkortet mitt. Det är tio år sen nu. Tio år. !!!!!!!!!!!!!. Idag hämtade jag ut mitt förnyade körkort och tjejen på Posten tyckte först att det var kul att se hur mycket mitt hår växt på tio år (då - snaggat, nu - långt) plus att hon avslutade småsnackandet med att konstatera att jag faktiskt ser yngre ut nu än när jag var arton. Okej.

8 kommentarer:

Underlandet sa...

Har också körkort sedan 18. En annan stor fördel är ju att i 18-årsåldern är det ju rätt hög sannorlikhet att ens föräldrar betalar ens körkort. I 28-årsåldern inte så hög.

Towe sa...

Det där låter som uppkörningen i Sala + ett rödljus :)

egoistiska egon sa...

Underlandet: True! Men jag tänkte precis skriva ett inlägg om hur orättvist jag alltid tyckte det var att jag betalade varenda krona av mitt körkort själv medans alla kompisar fick deras körkort.

Towis: Glömde rödljuset! Jag körde ju faktiskt upp i Sala ;)

Beatrix Vnunk sa...

Nu känns det på något vis som om jag aldrig har varit arton... Hm.

Jenny sa...

Men! Det låter ju som en jättesvår uppkörning. Vad ingår i en svår då?//Nervös som snart ska köra upp

egoistiska egon sa...

Det är nog olika beroende på var man kör upp, men på landet är ju Vänstersvängar den STORA issuen + fickparkera är väl inte så roligt heller. Plus att man kan hamna i komplicerade situationer.

Vill dock inte ens tänka mig hur en uppkörning i Sthlm fungerar...

anydaynow sa...

usch, jag som tyckte det var jättesvårt att köra upp på landet! tog också körkort som 18-åring. först körde jag upp på landsbygden i värmland och kuggade två ggr (vänstersväng på landsväg resp. "hetsig körning" vid järnvägsövergång). körde sedan upp i farsta 2 veckor senare och klarade på första.

egoistiska egon sa...

Men vänstersväng är ju typ det svåraste du kan få på en uppkörning! Känns som att hur man än väljer att hantera den där väsntersvängen så är 9 fall av 10 "fel".