lördag, oktober 02, 2010

tredje kvartalet.

Nytt kvartal! Tänkte vara lite snabbare än sist, så här är vad jag läst juli augusti september. Tycker att det fattas entvå böcker, men orkar inte dubbelkolla. Inte heller kronologisk ordning, det här är bara hipp som happ. Vill ni veta vad jag läste kvartal två så klicka här och kvartal ett klicka här.

Det är 1988 och har precis börjat snöa - Sigge Eklund
3 av 5
Gillade inte boken speciellt mycket, men det var något som gjorde mig lite irriterad i hans sätt att skriva som jag tyckte var bra. Ja, precis så.

Trollkarlens hatt - Tove Jansson
5 av 5
Var antagligen sist i världen att läsa något av Tove Jansson, och det i sig förklarar ju betyget. Vill läsa mer (Sommarboken, eller vad den heter?) och läsa om och ha teckningarna inramade på väggen.

Se dig inte om! - Karin Fossum
2 av 5
Ganska tråkig. Deckare ska icke vara tråkiga.

Hypnotisören - Lars Kepler

2 av 5
Raka motsatsen till ovan, men makalöst dåligt skriven med tanke på popularitet och totalt icke trovärdig.

Dagens Outfit - Maria Soxbo
3 av 5
Läsvärt om modebloggarna i Sverige från början till nyss. Sen kan jag tycka det är så tråkigt att boken utformas enligt (mode)bloggnormer då jag tror att det kan avskräcka och verka oseriöst, fast det i praktiken faktiskt var väldigt bra upplagt.

Bright Shiny Morning - James Frey
5 av 5
Magiskt bra. Språket och handlingen och allt. Helt sjukt att den här inte översätts till svenska. Visserligen lär en sån översättning bli kass, men ändå!

Vänta, blinka - Gunnhild Øyehaug
3 av 5
Söt historia med ett narrativ som låter som att en person läser ett filmmanus med egna kommentarer.

Livets ord - Per Kornhall
2 av 5
Åh vad jag önskar att den här boken skulle få mer betyg. En bok om Livets Ord skriven av en avhoppare! Kan ju bara vara sjukt spännande, right? Det är det inte. Det är rätt trist. Intressant, men trist. Blev mest upprörd när jag hittade en ljudsnutt om hur det låter när det talas i tungor, vilket ju är helt jävla bängo.

Nattfåk - Johan Theorin
4 av 5
Spännande. Punkt.

Dry - Augusten Burroughs
5 av 5
Det här och James Frey gör mig pirrig. Att läsa meningar som rullar i hjärnan bara för att de är så fantastiskt formulerade är magi.

The boy in the striped pyjamas av John Boyne

4 av 5
Välskriven andra världskriget-skildring från ett annorlunda perspektiv. Gillar att det här är en ungdomsbok.

Dyngkåt och hur helig som helst - Mia Skäringer
3 av 5
Om man tar boken för vad den är, en samling blogginlägg och krönikor, så är det helt okej. Framförallt om man inte har läst bloggen och krönikorna. Och nej, man behöver inte vara småbarnsmorsa för att gilla.

Baddaren - Emma Hamberg
2 av 5
Lättläst hjärnavkoppling.

Egalias döttrar - Gerd Brantenberg
4 av 5
Språket. Boken är språket. Borde sättas i näven på varenda skolunge och varenda man. Och kvinna. Alla, helt enkelt.

7 kommentarer:

Anne sa...

1988 var inte lika stark direkt för mig som en del av hans andra, men den växte växte växte för mig.

Har inte läst den av Frey, men jag tycker om hans intensitet. Ska kolla upp.

egoistiska egon sa...

Ja läs Frey! Det här är hans bästa.

Towe sa...

jag håller på med Frey nu, har kommit halvvägs och vill inte att den ska ta slut. Magi.

It´s all about me sa...

Gud, kom på att jag helt har slutat med mina kvartals-lästa som jag körde förra året... Blir sugen på Dry och Bright Shiny Morning!

nostalgifabriken sa...

tycker det är synd att frey blev persona non grata med oprah-affären. bright shiny morning är en av hans bästa tycker jag. har för övrigt precis läst ut gun-britt sundströms kultbok maken som gjorde stort intryck på mig. finns så många sjukt bra citat i den boken. rekommenderas!

egoistiska egon sa...

nostalgifabriken: Ja den är verkligen fantastisk. Väntar på hans nästa nu... Vill också läsa Maken, men hört att den är jobbig att ta sig igenom?

It´s all about me sa...

Maken är inte det minsta jobbig, förutom känslomässigt iofs. Den hör till mina favoriter (läste den förra året). Hon satte ord på typ tusen av mina känslor, helt otroligt. Älskar Gun-Britt!