fredag, juni 10, 2011

stockholmsskadad.

Det här med kebabsås har vi ju avhandlat förut - det finns inte riktig kebabsås i Sthlm. Punkt. Det finns bara vitlökssås och tomatsås (förutom pizzerian vid oss där du får tacosås och bea). Gjorde därför misstaget att fråga om "tomatsåsen innehåller mjölk eller vete?" på lokala haket här vid sommarstugan. De bara stirrade på mig. Fattade inte vad jag menade. "Tomatsås?". Tre sekunder senare hör jag någon prata om röd sås. Röd sås! Klart det heter röd sås. Att den innehåller tomater betyder ju inte att det är tomatsås. Inte på landet där det finns riktig kebabsås och röd sås. Blandar man dessa får man "mellansås". FYI.

3 kommentarer:

Towe sa...

Ja men precis! När jag flyttade till Sthlm bad jag om mellansås och de tittade märkligt på mig men i Sala är det liksom svag, mellan o stark som gäller. Och den är så sjukt mycket godare tomatsåsen i Sthlm!!

egoistiska egon sa...

Haha, precis! Och bästa såsen finns fortfarande i Sala. En Sigges efter en kväll på hotellet = mumma!

Johanna sa...

Hahaha.