onsdag, januari 09, 2013

minimum tip in Manhattan is 15%

Linnea skriver om att ge dricks i USA (och Sverige). Nu är jag inte någon supervan USA-resenär, men efter mina två vändor i New York för några år sen inträffade en och annan händelse som gjorde att jag aldrig skulle våga ge mindre än 15% dricks i det där landet. Till exempel:

- Jag och K pustar ut på en undangömd, skitcool liten bar. K går och köper varsin öl till oss, men glömmer tydligen att dricksa en dollar per flaska (vilket man tydligen ska). Vi upptäcker det när bartendern kliver ut från baren, går fram till vårt bord och meddelar I don't know where you're from, but we do give tip in this country. 
- L och jag har druckit en flaska vin och ätit SJUKT god mat på ett ställe. Andra dagen i New York och vi har jet lag. Betalar notan, inklusive dricks. Då kommer servitören tillbaka till oss med notan och alla våra pengar och säger Minimum tip in Manhattan is 15%. Vi hade bara lagt 10%.
- I taxin till flygplatsen skulle vi göra av med några lösa dollar, så jag tog bara den exakta summan för taxiresan på mitt kort och ska precis sträcka fram en hel näve med mynt till chaffisen när han vänder sig om och börjar vråla om att vi inte gett honom tillräckligt betalt. Jag skyndar mig att öppna handen så han ser mina pengar, och då tystnar han.

Alltså. Jag vet ju att dricksen är nödvändig pga usla löner, men det blir så jävla absurt.


8 kommentarer:

Linnéa i Colorado sa...

jag skäääääms när jag läser det här, åt USA! fy farao vad fel det är! Arghhhh

Jagger sa...

Jag minns också en såndär grej i NY... vi skulle köpa något (minns inte vad?) och hade jämna pengar på oss och räknade inte med denna 15% och så visade det sig att vi inte hade tillräckligt. Snopet. Lyckligtvis hade vi bankkort som fungerade. :)

Cinderalley sa...

Ha! Jag skrev också just ett inlägg om dricks, innan jag såg detta. Det låter ju helt absurt alltihopa, har aldrig varit med om något ens i närheten av ovanstående.

Anonym sa...

Har bott i USA i flera år och har heller aldrig varit med om något liknande. Visst, på restauranger och i tax el liknande är väl 15% standard, men att köpa en flaska öl i baren och behöva betala extra??? Eh, nej. Måste vara NY? Skulle bli skitarg om någon kom och KRÄVDE X antal kr i dricks.

egoistiska egon sa...

Cinderally: Åh, ska läsa.

Alla: Jag tror nog det här var lite NY-extremt, upplevde inte alls samma sak i Kalifornien. MEN - då var jag jävligt noga på att ge dricks överallt, hela tiden. Och ja, i efterhand skulle man ju blivit arg, men vi blev bara så jävla paffa när servitören kom tillbaka.

Johanna sa...

Jag vet! Jag också upplevt detta, man blir ju sjukt paff som snäll svensk som lagt sina 10 procent liksom. Haha.

Tyckte det var sjukt jobbigt pga omöjligt att räkna ut vad slutnotan skulle bli när det lades på en procentsats i nån form av skatt, och sen 15 procent till i dricks. Resultatet var iaf alltid väldigt mycket högre än ursprungspriset.

Erika sa...

Ja! Det är helt galet! Har varit en del i USA och nu senast på Hawaii. De kommer verkligen efter med kvittot och tror att man har skrivit fel osv.

Anonym sa...

Haha, jag, som aldrig har varit i USA, har upplevt det här lite bakvänt flera gånger när jag jobbade som servitris här i Sverige. Alltså att amerikanska turister som har betalat, dricksat och gått kommit tillbaka en halvtimme senare och gett mig en tjuga till för att de räknat ut att de dricksat för lite. Det blir ju lite komiskt när de har varit jättegenerade och känt de var tvugna att gå tillbaka och "göra rätt för sig", när de allra flesta faktiskt inte dricksar något alls här.