torsdag, juli 20, 2006

kreativt skrivande.

I höst är det ju tänkt att jag ska läsa kreativt skrivande. Eftersom jag läser program och har tagit alla poäng man ska och jag inte vet någon annan från min klass som ska läsa kursen så borde det verkligen inte vara några problem att få den ”reserverade förtursplatsen” som vår programsekreterare bokade åt mig i våras. Men jag skulle bra gärna vilja veta att jag verkligen har fått den också. Har försökt maila programsekreteraren i fråga, men hon svarar ju aldrig. Gud så roligt det vore om det nu visar sig att jag inte får platsen då jag nyss såg att jag hade kommit in på mina betyg om jag sökt kursen vanlig väg. Eller inte. Måste vara ganska stor skillnad i antalet sökande då jag kollade förra årets antagningsstatistik för samma kurs och då hade jag antagligen inte haft skuggan av en chans att komma in. Nåja, bara tanten kan svara på mitt mail så jag kan känna mig lite lugn. Det verkar ju så KUL!

Delkurser
1. Idé och uttryck, 6 poäng
Delkursen upptas av grundläggande kreativa skrivövningar och moment som dramatiskt berättande,persongestaltning och stilexperiment. Förhållandet mellan muntliga och skriftliga uttrycksformer belyses. Vidare ingår skriv- och skrivprocessteori, med tonvikt på inventiofasen samt en översikt över föreställningar om kreativitet genom historien.
2. Prosaövningar, 6 poäng
Delkursen innehåller genrebestämda skrivuppgifter, med inriktning mot såväl fiktion som faktabaserade texter. Textkritik och textanalytisk teori och metod studeras parallellt.
3a. Essäskrivande, 4 poäng + 3b. Essä-examination, 4 poäng
I denna delkurs ges studenterna tillfälle till reflexion över förhållandet mellan text och tanke genom essäistiskt skrivande. Stoffsamling och idégenerering övas med utgångspunkt i retorikens topiklära som ett medel för kreativt tänkande.

1 kommentar:

Jenny sa...

Åh, lyckliga, lyckliga du! Om du får gå, vill säga.