söndag, augusti 30, 2009

åtta månaders läsande.

I juni tänkte jag göra en lista över lästa böcker senaste halvåret. Nu är det strax september, så det får bli en lista över de böcker jag läst senaste åtta månaderna.

Skattsökaren - J. M. G. Le Clézio
Grisfesten - Leif GW Persson
Att tro på Mister Pip - Lloyd Jones
En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie
Den osynliga väggen - Harry Bernstein
Fräls oss från ondo - William Diehl
The Lollypop Shoes - Joanne Harris
Fladdermusmannen - Jo Nesbø
Odjuret - Roslund & Hellström
Sen tar vi Berlin - Moa-Lina Corall
The Sorrows of an American - Siri Hustvedt
Infiltratören - Lars Weirup
Ängelns lek - Carloz Ruiz Zafron
Profitörerna - Leif GW Persson
Karlstad Zoologiska - Hanna Hellquist
Diagnos Duktig - Jennie Sjögren & Tinni Ernsjöö Rappe
I skuggan av ett brott - Helena Henschen
Samhällsbärarna - Leif GW Persson
Den som dödar draken - Leif GW Persson
Mig äger ingen - Åsa Lindeborg
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao - Junot Diaz
Underdog - Torbjörn Flygt
En ovanligt torr sommar - Peter Robinson
Är det någon där? - Marian Keyes

... och har precis börjat på The Book Thief - Markus Zusak, men har verkligen inte kommit igång ännu.

Ingen av böckerna har varit dålig, men det finns några jag gillade lite mer än alla andra. Samhällsbärarna är Leffe GWs absolut bästa bok (och jag har faktiskt läst alla!). Karlstad Zoologiska är skitrolig. The Brief Wondrous Life of Oscar Wao liknar inget jag läst tidigare och märkligt nog störde jag mig inte ens på att mycket av den spanska konversationen inte ens var översatt. Fräls oss från ondo var otäck. Samma författare som skrev boken Primal Fear som blev filmen, och har ni sett den fattar ni vad jag menar. Mig äger ingen och Underdog behöver väl egentligen inga kommentarer, jag är nog sist i Sverige med att läsa dem. Infiltratören är en av de bästa reportageböckerna jag läst, lite åt Lasermannen hållet. Den som gillade boken och/eller filmen Chocolat måste läsa uppföljaren The Lollypop Shoes. Söt och fin och gjorde mig extremt sugen på choklad och att åka till Paris.

8 kommentarer:

e r i k a sa...

Måste göra likadan lista. Inom kort :) Det gäller ju bara att minnas alla ...

egoistiska egon sa...

jag skriver upp alla i min kalender, annars skulle jag aldrig komma ihåg!

e r i k a sa...

Ah det är så man gör alltså! Vilket bra tips. Jag börjar genast.

egoistiska egon sa...

Gört!

It´s all about me sa...

Jag skriver också upp alla i min kalender (och har gjort senaste kanske 15 åren, mycket effektivt!). Jag har läst Underdog, mig äger ingen, odjuret och en halv gul sol på din lista. Jag läste så mycket i början av sommaren att jag är lite loj på den fronten nu, och nu vankas kurslitteratur. Samhällsbärarna kanske borde läsas då:) Boktjuven har flera tipsat mig om nu, så jag hoppas att den är bra!

egoistiska egon sa...

Kurslitteratur är nog den värsta läs-dödaren ever. Uscha, glad att jag slipper nuförtiden :)

Ja, läs Samhällsbärarna! Den är så gammal också så du kan nog hitta den riktigt billigt ngnstans. Du borde verkligen läsa "The Brief Wondrous Life of Oscar Wao" också. Dominikanska Republiken och en massa spanska = känns som det borde passa dig. Återkommer med vad jag tyckte om The Book Thief sen. Läst lite i eftermiddag och kommit in i den mer - gillar mer och mer.

Towe sa...

ska genast kolla upp lollypop boken, älskade nämligen Chocolat :D

egoistiska egon sa...

Gör det! Tror den finns på svenska i pocket nuförtiden också.