torsdag, augusti 27, 2009

och toast skagen eller fruktsallad med apelsin eller min favoritsmoothie.

Är ensam hemma. Köpte med mig souvlaki hem, läste nya Resumé, räknade bananflugelik. Det var kul. Sen har jag mest varit på dåligt humör. Varit irriterad i flera dagar. Trött. Fick en attack av akut-hunger-nu-svimmar-jag häromdagen, den första på flera månader. Stod framför kexchokladhyllan och kände kallsvetten öka i styrka och tänkte Nu köper jag choklad och skiter i allt! Men det gjorde jag ju såklart inte, jag köpte cashewnötter och en banan och en festis och överlevde. Sen dess har jag varit sur. Jag har ju mått så bra i några veckor. Haft dagar då kroppen fungerat på ett sätt jag inte minns att den någonsin gjort. Jag har mått så bra! Det här är säkert bara en tillfällig svacka, men det är nu det är så jävla lätt att tänka att jag kanske aldrig mer kan käka en nybakad fralla med ost eller en kanelbulle eller tsatsiki till souvlakin eller kebabsås eller mozarella eller färsk pasta eller en baguette med brie och salami. Eller äta ett kinderägg eller en snickers eller dricka en fanta eller äta kycklingspett med jordnötsås.

9 kommentarer:

It´s all about me sa...

Får du inte ens äta kyckling? Men TÄNK på att du kan baka bullar helt fria från vete och mjölk (soyamjöl? Soyamjölk?) Tsatziki kan du ju oxå göra egen, på soyayoghurt? Osv. FÖRSTÅR din frustration, men det finns ju alternativ för I PRINCIP allt, även om det ofta måste göras SJÄLV, men tänk vad många i världen som ALDRIG ens har möjligthet att göra sakerna själv eftersom de inte ens har vatten för dagen... Hang in there, det går!!

egoistiska egon sa...

Kyckling får jag äta, men inte kyckling med jordnöttsås. Ja, det finns mängder av ersättningsprodukter osv. Men det gäller mest mjölkrelaterade produkter, vete är MYCKET svårare att ersätta rakt av. Och så gäller det ju när man, som du säger, gör det själv. Igår hade jag t ex gärna tagit tsatsiki till den där souvlakin, och det är inte direkt så att jag köper hem souvlaki och ställer mig och gör tsatsiki till det. Även om man kan så gör jag inte det.

Jag vet att det inte är synd om mig, men ibland är det jävligt frustrerande att inte kunna välja det jag vill äta eller det jag är sugen på utan att behöva vara hemma och göra allt själv.
Och mestadels av tiden är ju faktiskt det här inget större problem, men när jag är trött och less slår det lätt över, och det blir djävulskt frustrerande och jag blir ledsen. Oavsett om barnen i Afrika har vatten att dricka eller inte.

challan som sket i brallan sa...

det låter som om du inte äter mycket kolhydrater, vilket låter svinklokt!? om jag nu har rätt vill säga ...
men man vänjer sig faktiskt, jag höll på att dö när jag slutade äta bröd, pasta, ris ... fy fan vad jag hatade köttfärssåsen utan pastan.
det var i december det. nu är det augusti och det är ett utav de bästa besluten jag tagit i mitt liv, nära på. ett tips som funkar som ersättning till pasta: vitkål, man kan steka i smör, inte margarin för det innehåller en massa gifter och skadligt skit som man kan vara utan, vitkålen blir ett grymt substitut för pasta, potatis. gott till köttfärssås bl.a. man kan ju koka kålen också om man hellre önskar.

jag äter mycket fett, mycket mer än vad jag någosnin tidigare gjort. förr var jag himla fettskrämd och trodde fett gjorde mig fet, men det är fel. kunde äta tio mandlar per dag och inget mer fett förutom lite lite olivolja.
det märktes på:

*mitt humör - depphumöret besökte mig jämt, var deprimerad och åt tabletter för det.

*var förkyld, antar att kroppen sa ifrån, i flera månader i sträck.

*hade eksem.

*hade förjävliga menssmärtor som gjorde att jag fick käka värktabletter dygnet runt de tre första dagarna.

*var svag i kroppen, järndepåvärdet (ferritinvärdet)var under det normala.

blev så jävla trött på att vara sjuk hela tiden, tänkte liksom att skall det vara såhär?
kändes fel. så, jag kollade runt på nätet. maniskt. många herrans tårar blev det.
till slut kom jag på efter efterforskningar att det var kolhydraterna i samband med för lite fett som var boven i dramat. slutade med kolh. och åt fett. avokado, makrill, nötter, krav-kött, olivolja ... då, åt jag inte mejeri vilket jag inte nu heller gör med undantag för grädde och stek-smör. har haft en liten gräddestestperiod, kommit fram till att man blir hård i magen av grädden. så kommer nog skippa den framöver.

kroppen lär sig bränna fett när den får fett, går på fettförbränning. skulle nog gissa att jag får i mig högst 100 g kolhydrater per dag och det via grönsaker, lite blåbär och hallon, jordgubbar ibland, kiwi.

en del som äter enligt LCHF, om de varit hjärt-kärlsjuka, haft diabetes eller är överviktiga rekommenderar dr. annika dahlqvist att man äter ca 20g kolhydrater per dag. i princip inga alls. men är man i övrigt frisk kan man öka på lite.

jag äter väl enlgt lchf och stenålderskost.

helt sjukt att livsmedelsverket rekommenderar 500-600 g kolhydrater, har jag för mig, per dag till det svenska folket när kolh. gör folk sjuka och att de dör som flugor av felaktig kost! det gör mig så jävla jävla förbannad att det kokar i mig. att de (läkemedelsföretag, professorer etcetera)tjänar pengar på att folk är överviktiga och har diabetes och måste ta insulin för att sänka blodsockret (vem, om inte läkemedelsföretagen tjänar en rejäl hacka på det) när de i själva verket skulle kunna sänka blodsockret genom att inte äta kolhydrater. ååå.
suuuck.

det är så mycket jag skulle kunna säga och nu blir detta alldeles för långt. ursäkta mig men det går av bara farten att skriva detta.

finns så mycket mer att berätta.

men i alla fall så kan jag säga att jag har fått en förbättrad livskvalitet genom mina koständringar som inte är en diet utan en livsstil och den är baserad på:
logik. logiskt tänkande.

har inte eksemen längre (haft sedan jag var liten), humöret är fint, menssmärtorna är mycket lugnare - äter aldrig värktabletter numera, är aldrig sjuk längre och känner jag lite halsont går det över snabbt. dessutom, en myt att inte kunna träna utan kolhydrater. jag tränade extremt mycket inför en tävling i fem veckor och kände mig stark, pigg, var inte sjuk, hade bättre uthållighet ...

ja, hoppas det var ok att läsa detta långa. är bara väl menat!

är inte heller riktigt säker på hur du äter och så och så kommer jag och klampar in här som en annan blådåre, men ingen pekpinne, jag lovar.

lycka till ändå hur du nu än käkar.

/challanbrall

egoistiska egon sa...

Oj, det där är nog den längsta kommentaren jag någonsin fått! Tack!

Jag äter inte mjölkprodukter, vete, apelsin eller jordnötter pga att jag inte tål dem, fick redan på det i början av sommaren. Ätit i ca 2 månader nu alltså, och jag känner liknande effekter som du säger (även fast jag inte utesluter kolhydrater helt, äter ju ris/potatis/bröd med endast rågmjöl osv), att jag är mycket mer avslappnad, stressar inte upp mig lika lätt, mindre muskelspänningar, sover bättre osv. Otroligt hur kosten kan göra sån skillnad! Håller med dig om att det är galet att det inte pratas mer om hur ändrad kost kan hjälpa. För min del hittar inte läkarna någon uppenbar allergi (trots att det inte alltid syns) och vill diagnosticera mig med IBS, håller på med en utredning nu. Min kinesiolog däremot var den som "hittade" det jag inte tålde och har hjälpt mig oerhört. Det lustiga i sammanhanget är ju att IBS har inget entydigt svar varför man får det, men en vanlig orsak verkar vara just allergi. Det blir liksom komiskt hur läkaren anser mig frisk och inte allergisk, samtidigt som han vill diagnosticera mig med något som antagligen utvecklats från just allergi. Haha. I alla fall - tack igen för ditt långa inlägg!

challan som sket i brallan sa...

det var så lite så, varsogod ;) var liksom inte meningen att det skulle bli så långt, mest bara blev så men skönt att jag fick en tumme upp, puh! skratt.

ah, så det är så det ligger till, att du inte tål vissa födoämnen. då förstår jag.

jag citerar lite från annika dahlqvist, läste lite inne på hennes blogg om ibs, bland annat:

"Artikel i SvD idag.
Överskott av den fleromättade fettsyran omega-6 orsakar inflammation i kroppen, inte minst i tarmen.
Inflammation i tarmen innefattar bla IBS (Irritable Bowel Syndrome) och Ulcerös Colit samt Morbus Crohn.
Omega-6 finns framför allt i matoljorna majsolja, solrosolja, tistelolja, sojaolja m fl. Olivolja och rapsolja innehåller mera av enkelomättade fettsyror, och därmed mindre omega-6.
Margariner som Becel, Milda, Runda bords och Keijo innehåller hög halt av omega-6.
Vegetabilska fetter som i spannmål innehåller bara omega-6.

Omega-3 har motsatt effekt, det är inflammationsdämpande. Det behövs bara några få gram om dagen av det. Omega-3 finns i fisk (som ej har odlats med omega-6), i fiskolja, i smör och köttfett från kor som har betat gräs och inte ätit hög andel omega-6-rikt kraftfoder.

Omega-3 av vegetabiliskt ursprung (som i linfröolja) består av för korta kedjor, och vi kan inte tillgodogöra oss dem. De måsta passera via ett djur som kan förlänga kedjorna så att vi kan tillgodogöara oss dem.

Mättade fetter, som det finns hög halt av i smör, är inte inflammationsframkallande. Bregott är smör utblandat med rapsolja. Den innehåller mindre andel mättat fett och är inte lika bra som smör, men ganska bra ändå.
I margariner finns det konstgjort mättade fetter, antingen via härdning av omega-6-oljor eller omestring av vegetabiliska mättade fetter. De härdade fetterna är erkänt sjukdommsframkallande, orsakar bla hjärtinfarkt. De omestrade margarinerna (ex Becel o Milda) har aldrig visats vara ofarliga för människor att äta. De kan opckså orsaka hjärtinfarkt och andra folksjukdomar, inte minst genom sitt innehåll av omega-6-syror.

Vetenskapliga studier har också tytt på att omega-6 orsakar andra inflammatioriska sjukdomar i kroppen, som hjärtkärlförkalkning och hjärtinfarkt, reumatism samt cancer."

vad härligt att du känner att du mår bättre. grattis.

ha en fin kväll.
/challan.

It´s all about me sa...

Jag antar nog att det för mig, som inte tålt saker så länge, inte gör en lika stor "grej" av det, eftersom det hängt med typ hela mitt liv. T.ex. rött kött (snacka om begränsande för typ 15 år sen när veg-alternativen i princip var obefintliga; nu är det ju mkt lättare). Så, om ett tag kommer det bli en naturlig del av din vardag och något du knappt tänker på. Jag är så VAN att behöva laga och fixa allt själv att jag inte ens TÄNKER att jag är ledsen över att inte kunna köpa tzatziki (för det kan ju inte jag heller köpa), det bara ÄR så. Jag är glad för att det FINNS andra alternativ, men visst är det frustrerande ibland. I allafall i början.

egoistiska egon sa...

challan: Intressant, och återigen tack för en lång kommentar ;)

iaam: Såklart är det så. För mig är det i början, jag har bara ätit såhär i 2 månader. Jag har, från en dag till en annan, lagt om hela min kost totalt. Det är en enormt stor omställning, från att ha ätit precis allt till att utesluta "stora" och vanliga födoämnen. Och som jag skrivit, det går nästan alltid bra, men de gånger jag verkligen tycker det är jobbigt och längtar efter det jag brukar äta så kommer jag fortfarande att känna att det är OK att jag tycker det är jobbigt. Oavsett hur lätt/svårt det varit för andra.

It´s all about me sa...

Jag förstår. Och jag tycker faktiskt ganska ofta själv att det är irriterande, för jag tänker ibland att ärsh...nu äter jag det här ändå...och sen får jag sota för det i typ 2 dagar!! :( Du har BRA diciplin måste jag säga!

egoistiska egon sa...

Ja iaf såhär nu i början känner jag att jag måste ha bra disciplin. Jag måste få kroppen att bli "bra" innan jag börjar kunna testa vad jag kan fuska med emellanåt osv. Vi får väl se om ett halvår eller nått hur läget är då.