onsdag, februari 21, 2007

jag blir yr.

Metodbegrepet kan fungere som en trojansk hest kvorigjennom den empiristiske målelogikk som preger deler av den samfunnsvitenskapelige forskningen, vil kolonialisere og marginalisere humanistiske (og målkritiske) perspektiver.
Norska i överflöd och den som vanligt obligatoriska engelska litteraturen. Jag skriver på svenska och hittar inte orden och har därför inte skrivit alls. Än. Men jag har hela hemtentan i huvudet. Har tänkt den. Jag är bra på att tänka. Det är drygt 48h kvar innan jag ska lämna in den, skriven. Eftersom jag aldrig misslyckas så lär jag hinna. Blir alltid förvånad över mig själv, det fungerar ju. Min hjärna fungerar ju. Nu ska jag bara hitta orden. De rätta orden. Ätit upp resterna av korv stroganoffen. Korv stroganoff är tacksam mat att värma i micron, inte som fiskpinnar och potatismos. Skickat iväg ett mail med innehållet Tack, men nejtack, inte just nu om jobberbjudandet som kom igår samtidigt som jag satt i möte om det andra jobberbjudandet som jag sa ja till. Allt är inom den bransch jag utbildar mig till, och mina klasskompisar sliter sitt hår i förtvivlan över vad de ska ta sig till när de är färdigutbildade. Jag tackar redan nej till jobb som passar perfekt. För jag hinner inte. Måste bli färdig med skolan. Men det svider lite, det gör det. Hur vet jag att jag väljer rätt? Det finns så många klyschiga svar på den frågan. Jag brukar välja rätt, på samma sätt som att jag aldrig misslyckas. Men en dag kommer jag att misslyckas. En dag kommer jag att välja fel. Det är bara att hoppas att jag inte gör det just nu, inte den här gången. En annan gång.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Men! Du måstemåste berätta mer om jobbet! Ju!

egoistiska egon sa...

Hm, kort sagt kan man säga att jag valde bort nytt jobb eller kombination av nytt&gammalt jobb och tackade ja till utökat gammalt jobb med förhoppningsvis fina framtidsutsikter.

Helena sa...

Du, en liten grej. Det är klart man alltid väljer rätt/tackar ja till rätt saker. Det gör alla. Jag har aldrig ångrat ett viktigt beslut. Tror det handlar om en försvarsmekanism snarare än tur och vishet. Detta betyder inte att jag ifrågasätter hur vis du är, tvärt om! Insidan och tanken är negativ till det man väljer bort. Det man peppat sig till att välja, satt guldkant på, haft positiva tankar kring, blir det bästa valet. Går man in i något med rätt (positiv) inställning blir det bra mycket mer rätt än något man en dag har förkastat med negativ inställning. Jag tror vi fungerar så.

egoistiska egon sa...

Jag har heller aldrig ångrat ett viktigt beslut och tror absolut att du har en poäng. Däremot var det kanske inte riktigt det jag vände mig mot, utan det som ligger utanför mig att påverka. Som det här med jobben. Om det om ett par månader, då jag behöver heltidsjobb, visar sig att det jag valde nu inte ger mig så mycket jobb som jag behöver, samtidigt som jag i och med att jag tackade nej till det andra försatte min chanser till heltid där? Då är det ju inget som styrs av att jag går in med en positiv inställning i det val jag gör nu? Det är sånt jag hoppas går min väg och visar sig att det var rätt.

Helena sa...

Men när du fått DET heltidsjobbet.. som du aldrig hade sökt om du fått det heltidsjobb du tackat nej till? Hur tänker du då?

egoistiska egon sa...

Jag är inte hundra på att jag förstår vad du menar, eller frågar. Men alltså, jag pluggar ju nu och har deltidsjobb. Igår valde jag mellan två deltidsjobb, där jag valde det jag tror har störst chans att ge mig heltidsjobb när jag är färdig med mina studier (i maj).

Anonym sa...

jag är i alla fall enormt imponerad av dig. du är DUKTIG!!!