måndag, februari 05, 2007

mediebrus.

Igår frågade jag K om vi skulle strunta i kabeltv när vi flyttar. Vi säger ändå att vi måste se mindre på tv och påpekar hela tiden hur bra SVT är och varför ser vi inte mer på det istället för allt strunt? K sa ja och var helt med mig. Jag hoppas vi inte faller för frestelsen utan står ut till minst september. För då blir det mörkt igen. Kanske i oktober, med tanke på årstidsförskjutningarna. Eller november. Men för säkerhetsskull säger vi september, till att börja med. Man kan ju göra så mycket annat än att bara slötitta på dokumentärer på reklamkanaler som knappt borde få kallas dokumentärer för att de är så dåliga. Så idag stängde jag av tvn. La mig i soffan och läste nya numret av Offside med te och vetevärmare. Till och med utan musik. Mamma, som helst byter kanal så fort det är sport på tv eller radio, brukar bläddra i Offside. Hon tycker den verkar väldigt intressant, om man gillar fotboll. Och så bläddrar hon lite till varje gång hon är här. K bläddrar och säger att den är så snygg, så snygg. Tänk om samma typ av reportage och journalistisk som finns i Offside skulle finnas i större utsträckning i andra tryckta medier? Tidskrifter är bra. Därför använde jag mig av det fin-fina erbjudande på Kulturchock och klickade i ett gratisnummer av Bon. Jag har aldrig läst Bon. Lika anti jag varit den finkultur jag omedvetet prackats på under min uppväxt, och som jag först nu börjar uppskatta igen, kan jag vara anti populärkulturen. Plus att jag är en vanemänniska. Vad det nu har med saken att göra. Men efter Offside så nyttjade jag mina sista månader med reklamkanaler och såg på två timmar CSI. Nu är jag så trött att jag nästan är full.

4 kommentarer:

Alex sa...

Jag ser sällan på teve. Det skulle vara Saltön och Grey's anatomy men annars så lockar det inte. Ni kommer klara er bra med svt, det vet jag!

Anonym sa...

Jag skulle aldrig kunna ge upp all sport man kan se :<

egoistiska egon sa...

alexandra: ja, det är ju det jag vet egentligen också. jag älskar dock svts alla "småprogram" som kobra, musikbyrån etc samt dokumentärerna.

igloon: har ändå inga direkt bra sportkanaler idag, så jag tror inte jag missar så mycket. hade gärna haft canal +, men det har jag ju inte ens idag...

It´s all about me sa...

bra att vara utan kabeltv!! I min hyra ingår det dock, annars skulle jag hårt överväga det...Brukar det inte förresten ingå i alla typ nya lägenheter? Eller är ju ute och cyklar?