tisdag, april 24, 2007

äntligen?

Idag har jag tagit de tre första stegen på den nya balkongen. Höll mig längst väggen eftersom det är mycket suspekt att plötsligt kunna gå i luften där det tidigare inte varit möjligt. Noterade att man får fin utsikt rakt in i mina grannars lägenhet på ett ännu bättre sätt än tidigare. Klev in igen, lät dörren stå öppen och kände för första gången vinddrag längst golvet i lägenheten. Det har aldrig tidigare hänt. Fortsatte att betrakta den nu färdiga balkongen från trygg mark innanför dörren och konstaterade att det är en stor balkong, dock inte lika stor som den i vår nya lägenhet. Där har vi balkong runt ett hörn. Hörnbalkong. Med träd och grönska som utsikt istället för grannens säng. Börjar sakta inse att allt i den här lägenheten är över nu. För sex år sen och fram tills vi skrev på kontraktet på nya lägenheten har jag önskat mig en balkong hit. För jag kan lova att jag skulle ha mått mycket bättre de här åren som varit om det funnits en. Nu finns det en, och om fyra dagar bor jag inte längre här.

4 kommentarer:

Daniel Storey sa...

Balkong är nog det jag saknar mest i min annars underbara lägenhet. Jag har ett takfönster som varma dagar känns lockande att klättra ut igenom. Men takplattorna ser inte så mjuka ut och lutningen är lite för tilltagen för att det ska vara avslappnande.

It´s all about me sa...

NU fattar jag; balkong i ettan! Men oj, vad typiskt att den kommer nu...men å andra sidan ökar ju värdet sjukt mkt på lägenheten. Är det en schysst balkong?

egoistiska egon sa...

storey: ja det var ett krav när vi letade ny lägenhet, balkong! det är helt sjukt hur jag kunnat klara mig utan. det är inte bostadsrätt du bor i? då går det ju att lägga fram balkongbygge som förslag.

annaluna: japps, så jag har ju haft hantverkare och byggdamm i lägenheten varje dag i flera veckors tid nu, samtidigt som jag ska försöka packa. ökar värdet väldigt mkt ja! det är en STOR balkong och himla fin. 3*2,5m stor typ. bauta!

Daniel Storey sa...

jo det är en bostadsrätt, men jag tror att det blir svårt. alla andra lägenheter har balkonger utom min. så det ligger nog inte så högt på föreningens intresselista. tyvärr som faaen!