onsdag, april 11, 2007

startskottet har gått.

Flytten är härmed officiellt påbörjad. Igår lyckades jag klura ut hur man får en flyttlåda från ikea att gå från platt kartongpaket till låda på ungefär så lång tid det tar att steka fem falukorvsbitar. De andra kommer gå fortare att omvandla, jag har nämligen bra minne. Lådan är halvfull hittills, mestadels av gamla minnen. Bestämde mig redan tidigt för att min första flyttlåda någonsin ska innehålla sådant som ska ner i vårt nya förråd och stå där, utan att få packas upp. En låda med gamla papper som absolut inte kan slängas, en bärbar stereo och alla cd-skivor. Man glömmer så fort. Som att jag bara för något år sedan, när förfestnivån i den här lägenheten var som högst, hade cdskivor som hette ”Partyblandning 1” upp till siffran 4. Först tänkte jag lyssna igenom dem. Sen insåg jag att klockan redan var efter midnatt och packade ner dem snyggt och prydligt i lådan istället. För minnen kan inte slängas. Gardiner kan slängas, och ljusstakar man aldrig använt. Bestämde mig istället för att låta några få skivor få slippa att bli nedpackade. De skivorna som jag vet kommer vara bra nästa gång jag lyssnar på dem, och inte bara för att de väcker minnen. Men jag kanske har lurat mig själv nu. Så fort jag ser omslaget på vissa av dem blir det minnesflashback direkt. Garbage och soundtracket till the Beach när min gymnasieklass fick en gratis resa till Skottland och livet lekte precis som det kan göra när man är sjutton och börjar inse att livet, ja det börjar fanimej snart! The Thrills för att det var konserten då jag fattade på riktigt att det måste bli jag och K. Coldplay när jag bott i Stockholm i sex dagar och låg bakfull på mitt golv med öppna fönster och kastades mellan ångest och lycka över, just det, att livet hade börjat. The Verve i min gröna antika soffa i tonårsrummet som var platsen för allt brevskrivande. Kent i bilen den varma sommardagen tvåtusentvå, på högsta volym, då jag insåg att mitt liv bara är mitt och nu tar jag tag i det. Och det är ju skivorna med minnen som är de bästa. Jag kan inte packa ner dem.

16 kommentarer:

Malin sa...

hej egon! (igen) vilken fin sida du har fått till, mucho mucho nice! /hon som alltid byter namn

It´s all about me sa...

Jag är ledig i 2 dagar och funderar själv på att börja flyttpacka. Tror att det kommer bli ungefär som för dig, kommer titta på varje skiva och vilja lyssna lite extra, och så är det över midnatt och det sista får slängas ned huller om buller. Så kanske det inte blev för dig iofs, men jag vet att det blir så för mig. Jag skulle välsigt gärna hälsa på er när ni fått i ordning! Nångång bara sådär, när ingen känner stress eller press. En sommardag med sol på balkongen, eller en dag då en promenad kan sitta fint. Och, om du har tid en liten stund i maj då wero kommer (vet att du är busy) är du varmt välkommen! / hon som antagligen har något mycket bättre förståelse för den inre stressen vid det här laget.

egoistiska egon sa...

impuls: tack! nu får du inte byta mer, kan inte hålla koll på dig!

annaluna: ja, börja packa! lika bra ju. du får gärna hälsa på, det är bara att komma ut en solig dag och plinga på dörren! när är det wero kommer?

Matilda sa...

Jag har också börjat packa men jag har bestämt mig för att inte titta ordentligt på allt jag plockar ned. På så vis hinner jag inte tänka efter vad det är och lämnar därför all nostalgi till senare.
Det skulle ta 100 år för mig annars. =)
Tanken är att packa allt snabbt och slänga allt skit. Får se hur det går... haha!

Ps. Såg att du länkat till mig! Vad glad jag blir! =)

Anonym sa...

Skulle skriva att kortet taget vid havet var fint men det gick inte att kommentera nåt där....
Jag är minsann INTE avis på flyttpackandet. Huh.

egoistiska egon sa...

matilda: bra plan. ska försöka att göra detsamma. men då jag aldrig har flyttat och är en jävel på att spara saker så måste jag rensa endel också. och då måste jag kika på grejerna. ja, det blev ju sjuhundra gånger enklare att länka till folk med nya layouten :) är fortf nyfiken hur du hittade mig från första början, vi läser ju inte riktigt samma människor (verkar det som, och det är ju den "vanligaste" vägen att hitta nya bloggar).

sussie: det är k som får ta åt sig äran där med! flyttlåda två är påbörjad ;)

Matilda sa...

Jag vet inte hur jag hittade hit. Eller om du kanske hittade till mig?
En ren slump kanske? Kan hända att det var via nyligen.se eller något sådant dumt.

I alla fall vet jag att jag läste din blogg ett tag innan jag gav mig till känna.
Fastnade gjorde jag för att jag ansåg att vi tyckte lika i ganska många fall. Plus att du skriver bra. =)

egoistiska egon sa...

Ja vi verkar tycka lika i mkt :) Och detsamma!

Daniel Storey sa...

jag rensade i mitt förråd för ett tag sen och dök på just en sån där låda full med minnen. kom på mig själv med att sitta och snörvla med en gammal tidning i handen. jag har fortfarande inte hjärta att packa ner alla cd-skivor. de är ju så fina där de samlar damm på hyllan. lycka till med fortsättningen på flytten!

It´s all about me sa...

ang. vad sussie skrev-det är ju knappast själva packandet inlägget egentligen handlar om, och riktigt ärligt tror jag du går runt och njuter av varje sak du packar ned med tanke på vad som väntar!

Wero kommer 16-21 maj. Du är välkommen när du kan (om du kan, vi ska mest softa, promenera och så) Och ja, jag kommer ut en solig dag med lite fika. It´s a date. Trevligt!!

Emmama sa...

Du bloggar ju för lite om fotboll märker jag! Det gör för övrigt jag också kom jag på.. :)

egoistiska egon sa...

storey: ja och vissa får ju faktiskt stanna framme. nu ska jag ju slå ihop mitt bohag med någon annans, och det påverkar ju också. allt kommer att bli dubbelt...

ak: japps, jag tycker det är rätt kul att packa än så länge faktiskt ;)
ok, den helgen är jag rätt upptagen, men något borde vi kunna styra upp tycker jag!

emma: uschja, har lite ångest för det. haha. ska bättra mig!

Anonym sa...

klart du/ni kan komma hit i höst! förhoppningsvis har jag egen lya då också. annars funkar det ju att slagga här med!

It´s all about me sa...

svarade på din kommentar i min hantverksblogg:) Jag hade alltså förklarat mig lite dåligt i inläggt om "Hänt i veckan" :)

Daniel Storey sa...

ja då blir det förstås knepigare. om inte lägenheten är dubbelt så stor vill säga. personligen har jag varit med om att slå ihop två bohag, i en väldigt liten lägenhet, sen separera och dela på allt igen. konstigt nog har jag mycket färre prylar nu än innan, utspridda i en avsevärt mycket större lägenhet! jag letar fortfarande efter logiken i det hela.

egoistiska egon sa...

moni: LOVELY :)

storey: jo, det blir ju dubbelt så stort faktiskt. men jag vill inte ha för mkt saker framme heller, det känns onödigt när det är sånt jag vill ha vetskapen om att det är kvar, inte nödvändigtvis att jag ser det varje dag. jag tycker du ska vara glad över logiken, det är bra med mindre grejer. är så stolt över att jag vågar slänga saker nu! haha!