torsdag, april 17, 2008

och jag blir återigen sugen på att bli kriminolog.

Vissa saker är i min värld väldigt självklara. De som begår brott är människor med samma typ av känslor som alla andra människor, oavsett hur hemsk deras gärning är. De som sitter i fängelse hamnar förr eller senare i samhället igen och kommer att handla i samma matbutik och träna på samma gym som dig eller någon du känner. Rånare, knarklangare och antagligen även Englas mördare. Uppdrag Granskning tog upp svensk kriminalvård igår i sitt reportage "För säkerhetens skull". Har läst några bloggar som tycker att reportaget var vinklat från internernas sida, och det är ju egentligen inget att lyfta så mycket på ögonen åt. Uppdrag Granskning är alltid vinklat. Det är liksom det som är deras styrka, även om de gör det på ett bättre sätt än exempelvis finfina program så som Insider. I vilket fall som helst, oavsett om man tycker att reportaget var för vinklat, så är det en oerhört intressant och viktig fråga som precis varenda kotte borde vara intresserad av. Så om du missade programmet igår kan du se reprisen på SVT1 ikväll kl 23.25, eller här på nätet där du även kan läsa om det ifall du inte har tid eller ork att se hela inslaget.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Jag satt bänkad och är redan vinklad, så jag tyckte att de hade rätt! Håller med om att det är jätteintressant.

e r i k a sa...

Ska lätt kolla på reprisen eller via webben! Var ute och svirade på stan igår men ska titta i helgen.

egoistiska egon sa...

jenny: bra! jag såg bla på agenda (tror jag det var) igår när de diskuterade straff och sånt. blir mörkrädd över hur människor tänker!

erika: gör så! säg gärna vad du tyckte sen, så otroligt intressant att diskutera :)

It´s all about me sa...

"De som begår brott är människor med samma typ av känslor som alla andra människor, oavsett hur hemsk deras gärning är". Är det verkligen så? Hur kan man egentligen veta hur någon annan person känner eller tänker? Jag har förvisso missat programmet, men jag har oerhört svårt att tro att alla människor skulle ha samma typ av känslor - oavsett om det gäller brottslingar eller inte. Vissa är ju faktiskt "störda" och känner tex inte empati. Psykopater tex. Menar du att de skulle ha samma typ av känslor som du och jag..? Isåfall finns ju inte ens psykopater?

egoistiska egon sa...

med "samma typ av känslor" menar jag samma sorts känslor - glädje/kärlek/bekräftelsebehov/sorg osv - inte att alla känner samma sak, det måste ju i princip vara omöjligt. du har ju rätt i att psykopater t ex inte känner empati som andra, men det tar ju inte ifrån dem övriga mänskliga känslor så som att vilja bli behandlad med respekt? dessutom är det ju inte så att alla brottslingar är psykopater. sen tycker jag verkligen att du ska se programmet! oerhört intressant, oavsett om man håller med mig eller inte :) det jag skrev blir kanske lite tydligare då också.

It´s all about me sa...

Jag menade inte att alla brottslingar är psykopater, men de som är det är det, och känner inte som "andra". Borde se programmet någon dag I guess;)