tisdag, juli 01, 2008

ljudbokspremiär.

Köpstoppet gäller även böcker. Räknade de olästa jag har hemma och kom fram till trettiofem-fyrtio på en höft. Plus en hel del ljudböcker. Lyssnade färdigt på min första ljudbok någonsin häromdagen, vilket även innebar att jag "läst" ut min första Leif GW Persson-bok (Linda - som i Lindamordet). Boken var bra. Det är antagligen ett måste att man gillar hur karln uttrycker sig när han pratar i vanliga fall för att gilla den, men om man gör det är det hysteriskt roligt emellanåt. Och realistiskt. Jag vet inte om boken känns lång för att det tar sjuhundrafyrtiotvå gånger längre till att få en bok uppläst för sig än att läsa den själv, eller om det är för att den faktiskt är väldigt lång. I vilket fall som helst så gillar jag det ändå tillslut, för det är en del av att det känns realistiskt. Saker och ting tar tid. Och jag gillar att han slänger in lite annat i det hela. Mediernas rapportering och den stereotypa bilden om sexualbrottslingen och offret. Har redan börjat läsa en annan Leffe-bok, En annan tid, ett annat liv. Fast på riktigt, med tryckta ord i en bok. För även om ljudböcker verkar vara fantastiskt bra vid t ex längre resor, som insomningshjälp och avslappning på väg till och från jobbet, så finns det även vissa praktiska problem. Som att jag inte vågat använda min ipod till något annat än ljudboken de senaste veckorna eftersom risken att glömma bort på vilket avsnitt man är på verkar enormt stor. Och nu behöver jag musik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag har läst boken - på papper - och den är verkligen jättebra (och lång)!

egoistiska egon sa...

har du läst ngt mer av honom? jag kan tänka mig att man antingen älskar eller hatar hur han skriver :)

hur många sidor är boken?

Matilda sa...

Skulle inte klara av att höra hans röst (om det nu är han som läser upp ljudboken) i så många timmar.
Han pratar så släpigt, trött och tungt.
Men hans böcker är säkert bra för det. Har dock inte läst en enda...

egoistiska egon sa...

det är inte han som pratar, det är Tomas Bolme = behaglig röst. Jag tänkte mest på Perssons språkbruk då han pratar i vanliga fall.