lördag, november 01, 2008

jag kan om jag vill. nästan.

Baka är kul. Ibland. Mest när det är enkelt att baka. Sockerkaka och kladdkaka och sånt. Häromveckan kom jag över ett väldigt enkelt recept på muffins. Så idag har jag skapat chokladmuffins och äppelmuffins. Kände mig väldigt duktig ända tills jag insåg att äppel-varianten var mer bleka än vad jag är i januari. Hade inte glömt någon ingrediens, men nått gick väl galet. Typ ett färgämne som mystiskt försvann eller en felbedömning av plåtens läge i ugnen. Goda var de i vilket fall som helst. Vi har redan provsmakat. Först la jag upp dem fint på fat för att fota och skryta, men K vankade rastlöst av och an bakom ryggen på mig och upprepade Kan du vara klar snart får man smaka snart kan man smaka snart eller hallå är du klar snart? så det blev inte lika fint som jag tänkt mig. Men vad gör det. Ni fattar poängen ändå.

2 kommentarer:

Emmama sa...

Men reeeeceeeeptet då? Jag vill söndagsbaka! :)

egoistiska egon sa...

Äppelmuffins, 12 st

ugn 200grader

1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl mjölk
50g margarin
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

äpplen
ev kanel

Vispa ägg och socker. Smält margarinet och tillsätt det tillsammans med mjölken. Blanda torrvarorna och rör om. Häll smeten i muffinsformar. Skala äpplen och skär dem i bitar, lägg en äppelbit i varje form. Strö ev på lite kanel. Grädda ca 12 min.

För chokladmuffins, tillsätt 1 msk kakao.