söndag, november 08, 2009

90 minuter är lika långt som 40 grader är varmt.

Bikramyoga betyder yoga i 90 minuter i ungefär 40 graders värme. Efter instruktioner hade vi med oss tre handdukar var. En liten för att torka ansiktet från svett under passets gång, en stor som täcker yogamattan för att förhindra halka och så en till duschen efteråt. Innan passet började viskade vi Jag är nervös! och Vad har vi gett oss in på? till varandra. Mitt i passet tyckte jag att det här var det dummaste jag gett mig in på. Någonsin. Så fort passet var över ändrades den åsikten, men jag känner mig ändå totalt överkörd. Oavsett vad jag egentligen tyckte (jag har inte lyckats klura ut det ännu) har jag aldrig svettats så mycket i hela mitt liv. Det var galet. Som att någon hällde en hink med svett över huvudet på en varje minut.

7 kommentarer:

Weronica sa...

Har aldrig provat sådan svettyoga, me yoga generellt älskar jag. Folk som efter en gång säger det är skit skall tänka om tror jag. YOGA är bäst :)

egoistiska egon sa...

Weronica: Yoga ÄR bäst! Älskar poweryoga, men har egentligen aldrig varit på ngn annan form av yoga, vilket gjorde det skitkul att testa något sånt här. De säger ju att de behövs några gånger för att komma in i det eftersom det är så extremt med all värme/svett osv, och det fattar jag veeeerkligen. Det var en jävla rolig upplevelse iaf, även om jag är HELT slut nu :) Yoga är så häftigt. Ska testa ashtangiyoga snart också har jag tänkt.
Vilken yoga är det du gillar bäst?

It´s all about me sa...

Jag har förvisso bara testat yoga en-två gånger, men body balance kanske 10 ggr och det ÄR inget för mig... Jag gillar fartfyllda pass där jag svettas för att jag tar i, inte för att temperaturen är hög!

egoistiska egon sa...

Alla träningsformer passar såklart inte alla, men jag tror verkligen att yoga är bra för alla om man ger det en chans - men tycker man inte det är kul/känns bra direkt är det såklart inte så lätt att pusha sig. Själv kände jag ju resultat direkt, även om det är först nu efter 1 år som jag känner att jag börjar få kläm på grejerna (i poweryoga). Att lära sig alla rörelser fullt ut tar ju ååååår dock.

Var riktigt märkligt med häftigt att svettas så extremt mycket. Det rann bokstavligt talat om hela kroppen och kläderna på kroppen var totalt dyngsura.

egoistiska egon sa...

Börjar redan känna av kroppen. Nacken, skuldrorna... Undrar hur fan man mår imorgon? Haha. Tack för idag FINA du!

Ivana sa...

Låter galet spännande, nästan så att jag blir sugen på att prova. Något säger mig dock att jag borde testa vanlig yoga först. ;)

egoistiska egon sa...

Ja jag hade DÖTT om jag aldrig kört ngn form av yoga tidigare, men så är jag galet otränad i yoga-perspektiv (därför det antagligen är så bra för mig). Ibland kommer det nybörjare till klasserna som bara klarar allt hur lätt som helst.