torsdag, december 10, 2009

gentlemen och cigg.

Har äntligen läst ut den ena av de där två halvlästa böckerna. Det var Klas Östergrens Gentlemen som jag tänkte skulle bli en bra uppvärmning i väntan på att hamna på första plats på reservationskön för hans nya Den sista cigaretten. Men vilken jävla uppvärmning! Gud. Så. Trögläst. Men, eftersom jag som sagt inte är den som ger mig i första taget kämpade jag på. Och det var ju inte direkt så att den var dålig (där går även min gräns), bara trögläst. Drygt 400 sidor med jätteliten text. Men det gick och jag trodde hela tiden att det skulle visa sig vara värt det, vilket det var. Den sista sidan var Aha! och nu är jag glad att jag läste, men önskar jag hade någon att diskutera boken med. Läste ut boken igår och idag fick jag mail att jag var först i kön och kunde hämta Den sista cigaretten. Tajming! Hoppas bara att den går lite fortare att ta sig igenom, annars får jag lägga på ett kol. Sista dag att lämna boken är redan om drygt två veckor. Phu! Sen kanske jag ska ge mig på Gangsters som är uppföljaren till Gentlemen? Eller så inväntar jag bara att de två böckerna blir tv-serie.

4 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Men va deppigt!
Jag älskar-älskar-älskar Gentlemen. En av de absolut bästa svenska böckerna som någonsin skrivits om du frågar mig...
Du ska nog hoppa gangsters i så fall:)

egoistiska egon sa...

Deppigt?

Men alltså, jag gillade ju Gentlemen! Den växer sig mer och mer för varje minut sen jag läste klart den. Men det är verkligen en bok som växer i efterhand, och som därför är värd att traggla sig igenom även om det icke gick fort emellanåt. Har dock läst väldigt blandade åsikter om Gangster. Vad tycker du?

åsa sa...

Gangsters vänder upp och ned på allt man fått veta i Gentlemen på ett väldigt intressant sätt. Ge dig på den på en gång!

egoistiska egon sa...

Låter spännande! Måste ta cigaretten först eftersom det är kort lånetid, men sen blir det nog Gansters.