onsdag, december 09, 2009

julklappstips: ge bort böcker du själv gillar.


Den stora second hand-butiken som drivs av Läkarmissionen är rätt kass egentligen. Förutom när det gäller böcker. Har aldrig varit där utan att släpa böcker med mig därifrån. Pocketböcker kostar fem kronor och inbundna tio. Går icke att hitta bättre, framförallt inte eftersom vi snackar riktigt bra kvalitet på böckerna och väldigt bra utbud. Allt från klassiker till helt nya böcker, och så sjuttonhundra exemplar av Marian Keys såklart. Men idag slog jag alla rekord i shopping. Fick utan problem med mig sjutton böcker därifrån, och då la jag ändå tillbaka fyrafem stycken och tog bara de som kändes rätt i magen. Nästan bara julklappar till andra, det är så kul och uppskattat att ge bort böcker jag själv läst och rekommenderar. Fast fem av böckerna är till mig själv, men det tyckte jag att jag var värd. Och fem spänn boken? Hur bra som helst! Vad sägs om Flyga drake + Tusen strålande solar för totalt en tia? Hade verkligen tänkt köpa dem som julklapp ändå. Pappa kommer bli så glad, både för böckerna och för att jag mer och mer efterapar hans beteende när det gäller att skaffa av böcker. Totalt kostade kalaset 100 kronor, jag fick till och med rabatt! Det är ju snart jul sa den knackiga damen i kassan. Blev så paff både över priset och rabatten att jag inte tänkte på att jag borde ha betalat mer bara för att, jag gillar att betala för det som bidrar till något gott.

17 kommentarer:

It´s all about me sa...

Jag brukar oxå köpa pockets som jag gillar o ge till andra! :) Fast jag köper inte begagnade, skulle själv inte vilja ha en begagnad eftersom jag tycker det är lite snuskigt (att låna på biban är OK, de lämnas ju tillbaka, behöver inte stå i min bokhylla). Är de helt nya för 5 spänn är det ju toppen! På Lycknis kostar sprillans nya ofta udner 30 spänn och det tycker jag är grymt prisvärt för att vara obläddrade:)

egoistiska egon sa...

Visst är det grymt bra? Ett vinnande koncept så att säga. Och enkelt! :D

De jag köpte nu är nog lästa max en gång, det räknar jag som nytt. Men köper man böcker som gavs ut för tio år sen (och ej i nytryck) ser de såklart lite mer slitna ut per automatik. Men det är ju charmigt, inte äckligt? Drar man det till sin spets blir det bara ballt: Jag har böcker från början av 1900-talet i originaltryck i bokhyllan. Så COOLT.

Dessutom är det alltid billigt + miljövänligt + att man gör en god sak om man handlar på t ex Läkarmission/Stadsmissionen eller liknande.

(Förstår inte heller vad skillnaden är mot att låna på bibliotek? En bok på ett bibliotek fingras ju på av många fler än en bok som kanske en-två personer ägt tidigare. Dessutom - vill du inte ha dem i din bokhylla är det väl bara att skänka dem igen? Antingen till en kompis eller ge tillbaka dit du köpte dem)

Jenny sa...

Håller med Egon i allt. Älskar böcker på second hand, men när jag står där har jag alltid glömt vad det är för böcker jag är ute efter. Måste skriva en boklista och ha med i väskan alltid, alltid.

Var ligger den här affären?

egoistiska egon sa...

Men det är det som är så bra med det här stället, det är lagom stort och allt står i bokhyllor = du kan "scanna" utbudet på ca en timme (tog tid igår, haha) och då behöver man inte ha så mycket listor, man märker ju om man hittar det man letar efter ;) Hittar kanske inte alltid det jag är ute efter, men alltid bra böcker. Fast igår hittade jag dock massor, faktiskt alla böckerna jag hade tänkt mig + några till. Mest nöjd är jag nog över en Toni Morrisson-bok till mamma som jag letat efter på svenska aslänge men inte hittat. Nu stod den där. För tio kronor. LYCKA!

Den ligger ute i Vällingby. Varning dock för att resten är skit, det är abra böckerna som är bra. Men jävlar vad bra de är... Kom förbi och fika hos oss sen! :D

It´s all about me sa...

Jag vet att det är mljövänligt och allt, men jag tycker att det är äckligt. Jag vill inte skänka bort mina pockets heller, jag vill spara dem (de flesta - de jag gillar) därför funkar det inte för mig. Och där är också skillnaden mot bibliotek - de hamnar aldrig i min bokhylla. Tycker att biblioteksbäcker är lite äckliga de också, men där tänker jag snålt - köpa kurslitteratur för 10-15000 per år eller låna? Hm...LÅNA!

Ge bort pockets är annars skitbra, yes!

(Jag klarar förövrigt inte att shoppa på loppis eller så öht, så det gäller inte bara pockets - att ärva från släktingar är dock en helt annan sak!)

egoistiska egon sa...

Tråkigt att du tycker så, för du spar ju VERKLIGEN pengar på att shoppa second hand. Om du nu ska tänka snålt. Dessutom finns det så mycket fynd att göra så det är helt galet!

It´s all about me sa...

Fast egon, alla pockets till mig själv skaffar jag gratis... och de är nya... kan inte säga mer än att jag har kontakter i branschen! Så DET om något är billigt :) Sen om jag köper ett par om året till kompisar på Lycknis, det blir inte mycket sammanlagt! :)

It´s all about me sa...

Ps. SKäms lite för att jag är så mesig med sånt, för jag vill ju tro att jag är miljömedveten annars. Återvinning är det allra, allra bästa! Heja!

egoistiska egon sa...

Kul att få gratis! Har också vissa bokinkomstbringande kontakter så att säga, haha. Men jag betalar verkligen GÄRNA fem kronor för en bok jag vill läsa när jag dessutom vet att pengarna går till en bra sak.

Ivana sa...

Vilken bra grej! Gah, jag vill också inhandla många fina böcker. Fast inte åt andra, jag tillåter mig själv att vara ego när det gäller böcker. :)

egoistiska egon sa...

Jag köper de böcker jag redan har eller redan har läst - då försvinner det där egotänket liksom. Jag vill ju själv inte ha boken längre. Haha. De böckerna jag inte läst köpte jag ju till mig själv ;)

Ivana sa...

Det är sant för det är ju så himla kul att ge bort just böcker. Nu ska jag genast kolla upp om det finns en lika bra second hand butik här i Umeå!

egoistiska egon sa...

Ja det är så kul! Och så kul att få när det är personliga rekommendationer också. Lycka till emd ett hitta en bra butik :)

inte skyldig sa...

a million little pieces! min bästa bok!

egoistiska egon sa...

ah så bra! därför jag ska ge bort den :)

0008 sa...

Låter helt underbart! Var ligger detta fantastiska ställe om man får fråga? Känner plötsligt extremt sug efter fantastisk bokshopping...;)

egoistiska egon sa...

Klart man får! Ligger i Vällingby och kan varmt rekommendera ett besök. Ha med dig ett par hundra i kontanter bara ;)