måndag, mars 30, 2015

hej i-landsproblemsångest.

Så bokade vi en resa till Thailand. Som vi pratat om en vinterresa de senaste åren och nu sa vi att nu jävlar ska vi bara boka. Så att det blir av. Och Thailand som koncept funkar ju rätt gött, även om jag kanske egentligen ville snegla på Mexico. Nåja, efter hundra år av googlande så visade det sig att ett himla Bamse-hotell nog är det bästa för oss trots allt. Min pengaångest byttes snabbt till ångest över hur vi ska klara en elva timmar lång flygresa med en nästan-tvååring utan eget säte. Som aldrig flugit förr. Googlade lite tips och läste direkt att det är smart att flyga på kvällen då barnet sover större delen av tiden. HAHA. Vi flyger kl 12 samt 08.30. Joråsåatte. Men ni kan väl ge mig lite tips? Ingen brådska dock, vi har till december på oss att samla ihop dem.

8 kommentarer:

Erika sa...

iPad och Alvedon! Haha nej jag vet inte. Men berätta gärna hur ni överlevde eftersom vi gör samma sak en månad senare. Vi flyger på natten dit och jag ber till gud att hon sover. I Jens knä. Men på hemresan flyger vi mitt på dagen.

Sofia sa...

Min kompis flög till Thailand med en 2,5-åring och en 10 månaders i julas. Det gick jättebra. Ipad, pysselböcker, små mellanmål. Plus att när de kom på långflyget (mellanlandade i Helsingfors) så började personalen på det planet självmant ordna så att hon fick en bra plats med mer utrymme och så.
Har en annan kompis som flög hem därifrån med en 1,5-åring. Min skräck: en som vill röra på sig hela tiden och inte går att resonera med.
Tänk att av alla människor man känner/hört om som flugit med mindre barn till Thailand har man aldrig hört något som ba "FLYGRESAN FY FAN! ALDRIG IGEN!".
Men fattar din ångest, jag är EXPERT på att fantisera fram potentiellt asjobbiga situationer och sen ha ångest för dem. Ska flyga till München ensam med barnen i juni. Det tar 2,5 timme och DET har jag ångest för haha!

egoistiska egon sa...

Sofia: Försöker tänka så, att det är just få som pratar om att flygresorna är ett helt överjävligt helvete (även om det kan vara jobbigt). Däremot så tvivlar jag på specialbehandling på flyget, vi åker charter och alla lär ju ha barn...

Anna Granström sa...

Kul med Thailand! Vi flög 6h när han var 7 mån (han sov ingenting) och typ 24h (L.A) när han var 10 mån. Och sen 6h vid 2,5 igen. Allt har funkat lätt med V, men tips är väl att ha med så mycket distraktion som möjligt. Ipad, klistermärken, russin, allt som han gillar. Ingen specialbehandling för barn på charter nej, men det innebär också att han blir en i mängden vilket kanske kan vara lite skönt. OM han är sån som får ont i öronen vid start och landning - se till att han antingen suger i sig välling/ersättning då eller vad han nu dricker, annars att han har napp. Det kan minsta trycket.

Peppe sa...

Vi har också flugit till Thailand med barn som varit 8 månader, ett och ett halvt och tre. Hemligheten är att inte spela ut alla sina kort genast utan att ha ca en överraskning i timmen. Ipad, russin, spel, pennor, duplo etc

nostalgifabriken sa...

är det första gången ni flyger med barn? vet inte om en generalrepetition innan stora flygningen kan hjälpa? alltså att ni flyger till typ köpenhamn eller nåt innan dess. lite som att kbt-följa sina tankar fast man gör det på riktigt.

Josefine sa...

Jag tror på Peppes tips. Det är lätt att bränna av allt i panik om det börjar krångla från början. Jag blir så stressad och vill inte störa de andra. Men man får, svårt förvisso, bara försöka ta det lugnt. Och turas om att ha ansvar för barnet. Annars kan man lätt bli tokig.

Men Ipad - gudagåva.

egoistiska egon sa...

Tack för alla tips! iPad har vi och vi funderar på att provflyga en sväng. Hehe.