fredag, mars 20, 2009

nuförtiden heter det bibliotekskort.

Idag har jag skaffat mig ett lånekort på biblioteket. Alldeles gratis är det. Visserligen kostar det tio kronor att reservera en bok om den inte finns tillgänglig för lån, men tio kronor för att läsa en helt ny bok istället för att köpa för dyra pengar eller vänta ett år tills de kommer på pocket känns inte som någon summa att ens reflektera över. Jag satte upp tre böcker på reservationslistan direkt:

Karlstad Zoologiska - Hanna Hellquist
Oscar Waos korta förunderliga liv - Junot Diaz
Ängelns lek - Carlos Ruiz Zafón (Samma författare som Vindens skugga)

9 kommentarer:

It´s all about me sa...

gissa om jag är som i himlen när jag går runt i annexet på pappas jobb och spanar in böcker...det är helt enkelt bäst att ha en pappa som är bibliotekarie, aldrig brist på varken pocketböcker eller kurslitteratur! :)

Nu för tiden kan man ju tom ladda ned film från biblan, ett alldeles nytt koncept. Länge leve bibliotecas!

egoistiska egon sa...

det förstår jag! min har ju nästan samlat på sig ett halvt bibliotek hemma genom åren så jag kan tänka mig hur det är, haha!

jobbar precis vid ett bibliotek nu, ska verkligen se till att gå dit ofta nu när jag har kort och allt.

Matilda sa...

Hanna H:s är jag också riktigt sugen på. Gillar henne i DN. Och på P3.
Att jag dessutom umgicks i samma gäng som henne i 18-årsåldern gör det ännu mer lockande.
Men jag lånar aldrig böcker, min mamma jobbar i bokhandel och får fina fulla paket skickade hem till sig typ varje vecka. Och många av paketen skickas sedan vidare hem till mig!

TORGNYSDOTTER sa...

Lånekort. Så exotiskt.
Har inte haft något sen en kursare ställde till det med en försvunnen bok som skulle betalas med dryga böter på 90-talet.
Men nu i ny stad många år senare kanske det är dags. När jag har tid att läsa igen. Kanske 2010...

Recensioner snarast möjligt tack!

It´s all about me sa...

Ps. gratis och gratis, det är ju våra egna skattepengar som finansierar biblor! Du får ju helt enkelt det du betalat för, egentligen;) Sen får vi vara glada då kommunerna själva beslutar att ha fler bibliotek, enligt lag är de bara skyldiga att ha en per kommun! :)

egoistiska egon sa...

matilda: gillar henne också, mycket! kul med gamla bekanta som lyckas också. vad lyxigt med en massa nya böcker. är det recensionsex då, eller får de allmänt bara en massa provexemplar?

torgnysdotter: det känns exotiskt. minns nu även att jag nog har en obetald låneskuld från högskolebiblioteket som jag aldrig betalade. samvetet börjar gnaga.

lovar att recensera!

TORGNYSDOTTER sa...

Fast nu vet vi ju genom IAAM att det är vi själva som pröjsar så då kan man väl tänka sig att tumma lite på samvetet? Den boken jag är skyldig avhandlar EG-rätt 1995 och får väl därmed anses hart när försumbar?

egoistiska egon sa...

haha! ja, dessutom är det ju fredag. vi stryker ett streck över dessa skulder och börjar om på ny kula.

Matilda sa...

Läsex kallas det och stämplas det också på den.
Hon får så att hon kan beställa dem till jobbet och sedan också rekommendera dem. Jag och mina systrar är testkaniner som mamma har utnyttjat sedan vi var små. Gillar vi böcker rekommenderar hon andra att köpa dem till sina döttrar. En bra deal tycker jag!

För övrigt är ordverifieringen Kohelo, mystiskt likt Coelho, som är en lysande författare. Spooky.