måndag, februari 01, 2010

chevrette har en plats i mitt hjärta.

Jag är lite lycklig förstår ni. Mitt sketalånga tips-inlägg gav utdelningen av ett mycket värdefullt tips till mig från Linn att jag skulle testa ost gjord på getmjölk. Eftersom jag både är feg och noggrann ville jag dubbelkolla med min kinesiolog först. Sagt och gjort så kollade hon mig idag för getmjölk med resultatet Det kan gå, om du är försiktig. Max en gång i veckan, ok? Jag lovade max en gång i veckan och gick till matbutiken och frågade efter hårdosten hon tipsade mig om eftersom det är hårdost jag saknar mest mest mest mest. Fick fatt på en och tjackade samtidigt en bytta Becel-smör. En av deras sorter är nämligen helt vegetabilisk och med tanke på att allt måste vara bättre än det vegetabiliska smöret som smakar margarin. Gick hem. Rostade fyra mackor, bredde med Becel-smör och skivade ost. Åt. Blev lycklig. Från tårna genom knäna och rumpan och lungorna och ögonen och MAGEN. Osten var magisk och smöret var salt och nu är det bara en vecka kvar tills jag får trycka i mig mackor med ost igen.

7 kommentarer:

It´s all about me sa...

Ljuvligt! Jag älskar förövrigt getost! Tycker att du har sjukt bra diciplin, jag hade nog tryckt i mig ändå... Eller ja, det gör jag ju trots att kroppen mår mindre bra av det. Förutom rött kött, never ever! Där går gränsen för vad kroppen tål och vad jag utsätter mig för;)

egoistiska egon sa...

Fast jag ser det inte som något alternativ. Jag vill bli bättre och då är det nolltolerans som gäller. Det fungerar inte annars, saker går ju inte ur kroppen direkt och det tar tid att ställa om. Vete finns tydligen kvar i kroppen i två månader (!) och jag började ju t ex märka ordentlig effekt först efter tre månader. Sen råkade jag dricka tre veteöl utan att jag visste det och vaknade mitt i natten med så ont i magen att vi var nära att ringa ambulans. Så, det handlar inte om disciplin utan att jag vill ha ett bra liv helt enkelt. Och mitt liv har blivit så mycket bättre på så många fler plan än bara magåkommor. Och för att citera just hon som tipsade mig om detta:

"som allergiker kan man bli gaaaalen på folk som ba: ja ä också allergisk. Mot mjölk. Skickar du creme fraishen äru gölli?"

egoistiska egon sa...

KÄRLEK!

Linn sa...

åh gud vad glad jag blir för din skull nu!! Kul att tipset funka.

egoistiska egon sa...

Ja men du, TACK FÖR TIPSET LIKSOM! Mitt liv är nu bättre! Haha!

It´s all about me sa...

Man är inte ALLERGISK mot mjölk. Man är intolerant. Stor skillnad. De flesta tål en liten dos, upp till 5 gram laktos per dag. Samma sak med mig. Sen tycker jag ändå att det handlar lite om diciplin. Tänk folk som vill sluta röka men inte kan hur mycket de än måste och vill? Sluta dricka? Sluta äta onyttig mat för att de dör om de fortsätter? Det är visst diciplin.

Jag har förövrigt tänk testa att inte käka vete under ett bra tag sen. Fast jag vet inte om det påverkar, vet bara att min mage inte tycker om bröd eller pasta.

egoistiska egon sa...

Jo, man är allergisk mot mjölk. Men man är intolerant mot laktos. Extremt vanligt att blanda ihop dem. Mjölkallergi på wikipedia t ex.


Förstår ditt resonemang och klart det handlar om disciplin, det jag menade var att JAG inte ser det som disciplin, för mig är det självklart. Finns inga alternativ. Och därför är det inte heller ett alternativt att "nalla" på gränserna just nu.

Ja, bra idé att testa att utesluta vete! Var dock mkt uppmärksam på glutenfria produkter, de flesta innehåller vetestärkelse. Och tänk på att det tar några månader att ställa om kroppen. Plus att reaktioner på t ex vete kan komma upp till 2 veckor efter "intag" av vete.