onsdag, augusti 24, 2011

appar jag gillar.

Sådärja, då kommer inlägget om mina favvoappar. De är inte favoriter för att de är bäst utan för att jag använder dem mer eller mindre dagligen eller åtminstone väldigt ofta. Men vissa är självklart sjukt bra. De flesta är gratis eller billiga, vissa finns även för Android. Många känner nog till de jag rabblar upp, men kanske får ni någon inspiration. Vore dessutom mycket roligt om ni ville tipsa om era egna favoritappar?

Echofon
Twitter är fantastiskt, men mest fantastiskt är det faktiskt i telefonen. Jag tycker bäst om klienten echofon. Den är stilren, enkel att förstå, det går att muta hashtaggar och ha flera konton igång. Testat echofon som app i datorn plus tillägg till firefox också, men det gillar jag inte alls.

Runkeeper
Runkeeper är en träningsapp som jag ganska nyligen har börjat använda, men som jag gillar den! Håller koll på allt från ens rundor, tid, antal kalorier man tränar bort (tar jag iofs med en nypa salt), det går att publicera på twitter/facebook och synka med Foursquare. Man väljer mellan promenad, springa, cykla, simma, hiking och många många fler aktiviteter. Det går att ha street teams så man ser ens vänners aktiviteter, det går att välja om man vill göra ens träning offentlig under tiden man springer/går/vad man nu gör, i efterhand eller inte alls. Dessutom skickar de väldigt bra nyhetsbrev, om du till exempel inte använt appen på ett tag får du ett mail med en vänlig fråga om du behöver hjälp att sätta upp ett mål för din träning. Slår du något rekord får du också mail om rekorden, vilket är peppande.

Foursquare
Tänk er Facebook places fast mycket,mycket bättre. Du får poäng som visas på en topplista mot dina vänner, badges och blir borgmästare/mayor på den plats du varit flest gånger. Det finns även erbjudanden på vissa ställen, t ex H&M, McDonalds osv. Du kan lägga till tips/recensioner som andra som checkar in där eller i närheten ser, du ser om dina vänner är i närheten av dig och så vidare. Facebook har ju försökt kopiera konceptet med ett mycket sämre resultat. Igår släpptes dessutom nyheten att de (FB) kommer ta bort den enskilda funktionen och integrera den i statusuppdateringarna i stället.

SR
Ja, alla har väl mer eller mindre SR-appen. Det jag helst använder är poddprogrammen. Perfekt när jag reser eller ska promenera. Lyssnar mest på P3 Dokumentär och Sommarpratarna. Mycket praktiskt när det inte finns 3G eller wifi, som det verkligen inte alltid gör i t ex träningsspåret eller utomlands.

Wordfeud
Alfapet fast på telefonen. Beroendeframkallande! Sjukt kul! Tycker att appen Words with friends är mycket snyggare (viktigt), men den går inte att köra på svenska. Reglerna är lite annorlunda mot alfabet, lite snällare. Dessutom är ordlistan inte helt 100, men det gör inget. Beroendeframkallande oavsett. Roligast är att spela med random spelplan.

Waze
Perfekt när du åker bil. Knappa in vart du ska och du får fram aktuell tid till slutmål och aktuella "hinder" som poliskontroller, vägarbeten, köer osv. Allt är användarbaserat. Har inte använt den här så mycket mer än ett par gånger i sommar, men den har fyllt sitt syfte finfint. Äter dock väldigt mycket batteri, vilket kan bli tråkigt under en lång bilresa.

Instagram och Camera+
Ja, ni vet ju vid det här laget att jag gillar instagram-bilder eftersom jag bloggar upp dem var och varannan dag. Om ni inte vet vad instagram är så är det en app där du kan lägga olika typer av filter på bilderna du tar med mobilen. Det blir supersnyggt! Jag gillar kombinationen av Instagram och Camera+. I Camera+ beskär jag bilden till en fyrkant (annars måste du ändå göra det i Instagram), och sen går det att förbättra bilderna med olika verktyg. Använder nästan alltid "clarity". Då kan bilderna ofta se lite väl konstiga ut, men i kombinationen av ett filter i Instagram så blir det mycket bättre än att bara ta bilden direkt i Instagram. Men - instagram är inte bara ett verktyg för snygga bilder, det blir dessutom som en slags bildbloggande då man följer andra, kan gilla bilder, söka på teman/hashtaggar och skriva kommentarer. Som en mix av flickr, blogg och ett redigeringsprogram.

Klart.se
Väder i telefonen helt enkelt. Gillar Klart.se-appen allra bäst, inte minst för att den är väldigt detaljerad.

FeeddlerRSS
RSS-läsare (surprise!). Jag vet inte om det är den bästa, men jag har använt Feeddler länge. Läser oftare bloggar i telefonen än vid datorn, och då fungerar den finfint.

WhatsApp
För de som inte har gratis sms i sitt abbonemang är WhatsApp perfekt. Eller om man är utomlands men har tillgång till Wifi. Fungerar precis som vanlig sms-tjänst (fast kostar gratis), inkl att du kan skicka foton, men kräver alltså att du har internetuppkoppling.

Wunderlist
Har precis börjat använda Wunderlist, men än så länge älskar jag den. Wunderlist är en app som hjälper dig att hålla koll på alla to do-listor. Jag hittar ny funktionalitet hela tiden, men än så länge gillar jag bäst att det finns en webversion av den vilket gör att jag kommer åt den på vilken dator som helst (fungerar även både för iPhone och android samt för Mac och Windows om man vill ladda ner). Man behöver inte själv synka utan det går per automatik. Det går att maila saker till listorna (fantastiskt!) och dela listorna med andra.

Okej, det här blev verkligen ett jätteinlägg. Hade även tänkt testa Elles nya app den här veckan, så blev det icke. Den låter iaf kul. Men nu - era favoritappar?

9 kommentarer:

TORGNYSDOTTER sa...

Wunderlist skall hämtas bums. Tipstack!

Duktiga Tjejen sa...

Runkeeper är absolut bäst! Använder sen bäst dagligen på min 6-8 kilometers-runda. Waze är oxå grym och wordfeud har jag passande nog skaffat för ett par dagar sedan, haha! Är helt besatt, kör ett spel med en kollega nu.

Älskar sl-appen, Skype och menskalendern oxå, men det är ju sånt som alla har.

Duktiga Tjejen sa...

Sen bäst? Eh! Använder den dagligen ska det stå. Tror jag.

Duktiga Tjejen sa...

Glömde P3 oxå!! Fast antar att SR får gå under den kategorin. Skyscanner gillas oxå.

Johanna sa...

Guuud, man får så mycket bra nya tips! Det här borde man göra oftare. Bloggtipsa om appar alltså. Känns som om jag får ett ryck och laddar ner lite appar då och då, men däremellan gör jag det inte alls. Ska skaffa mig några nya goa nu genast. Wordfeud ska ju vara skoj, har man ju hört =)

egoistiska egon sa...

Torgnysdotter - enjoy! Hoppas du gillar den.

Duktiga tjejen - Jag har tio spel igång, haha. Ska testa mens-appen.

Johanna - Ja, man är ju bara mottaglig inperioder på ngt konstigt sätt. Hoppas du hittar några du gillar!

Duktiga Tjejen sa...

Min mens-app heter FMC. Kom på att jag var rätt otydlig ;)

anydaynow sa...

Åh, tack för tipset om SR appen! Som utlandssvensk hade jag faktiskt ingen aning om att den fanns. Brukar alltid ladda ner sommarprat & P3 dokumentär på datorn, men det här var ju 1000 ggr smidigare!

Ska testa Camera+ också.

egoistiska egon sa...

Vad kul! Ja, den är verkligen mkt bra.