tisdag, januari 10, 2012

ge mig era bästa tips!

Det är mycket troligt att jag inom kort kommer att boka en resa till San Francisco. Först ska jag jobba där ett tag, och sen utökar vi med en dryg veckas semester. Tanken är faktiskt att stanna större delen av tiden i San Francisco av olika skäl, men vill gärna ha tips på hur man kan göra dagsutflykter utan hyrbil. Alternativt åka till någon närliggande stad för ombyte de sista dagarna. Men fortfarande så pass nära att man kan flyga från San Francisco på vägen hem.

Och självklart, alla andra tips är också välkomna! Tack på förhand gulliga ni.

19 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Man kan gå igenom hela San Fran, vilket är jävligt fint. Helt klart ska ni gå till Fishermans Wharf och käka där + gå till Pier 39 (sjölejon). Också city lights bookstore såklart! Sen kan ni åka cable car tillbaka. Det är dock alltid lång kö vid slut/startstationerna, så gå en station till. De lämnar plats för att fler ska kunna få plats.

Skulle oxå rekommendera en dagsutflykt till Twin Peaks med utsikt över hela stan. Det går bussar till Sausalito (då får ni åka över Golden Gate oxå = upplevelse), men et inte hur var när. Det är billigt som fan att hyra bil,
rekommenderas. Då kan ni ju åka en bit av Highway 1 oxå som är jättefin. Jag skulle ta hela v.2 till roadtrip mot LA när
jag ändå var i farten. Det finns så mkt att se utanför San
Fran.

Mår så illa att jag inte kan skriva mer nu... Återkommer med fler tips om du vill ha.

Cinderalley sa...

Sager som Duktiga Tjejen - hyr bil om ni har mojlighet. I centrala SF kan man ta sig runt med lokaltrafik och till fots, men vill ni utanfor stan, till exempel till vingardarna inat landet, ar det nastan omojligt att ta sig runt utan bil.

egoistiska egon sa...

Tack för tips! Blir tyvärr inte två veckors semester, men vi blir borta totalt typ 2,5v men jag ska jobba en del också. Vill helst inte hyra bil pga osugen på att köra själv. K har inte körkort...

Du får gärna komma med fler tips när du mår bättre! (och hoppas det går över snart).

egoistiska egon sa...

Cinderally - tack! Får se hur vi gör med bil... Att åka med bil till vingårdar känns dock märkligt, vill inte dricka alkohol och köra bil. Inget mot dig nu alltså, men konceptet. Men man kan kanske sova över på vissa ställen?

Colombialiv sa...

I det här blogginlägget finns en massa tips bland kommentarerna:
http://www.cinderalley.com/2011/09/going-to-san-francisco/

Lyllos som ska till SF!

Johanna sa...

Woho, låter ju underbart! Vi var där förra sommaren och älskade SF. Mycket ballare stad än Los Angeles, som vi inte riktigt förstod oss på för den var så stor och ologisk. Men i san fran kunde man knalla runt och se en massa! Som utflykt rekommenderar jag tex Yosemite National Park, men det tar ett par timmar och då är nog bil ett måste, tror jag :(

Är lite lat så länkar till mina inlägg från SF och Yosemite, kanske att du hittar lite tips där. Om inte annat finns det bilder:

http://lillaj.blogspot.com/2010/06/gastblogg-av-david-new-york-ar-ju.html

http://lillaj.blogspot.com/2010/06/hemma-hos-bjornarna-camping-i-yosemite.html

inte skyldig sa...

Jag har inga tips. Jag vill bara säga att jag är avis.

egoistiska egon sa...

Colombialiv & Johanna: Tack för tips!

Inte skyldig: följa med?

Mirijam sa...

ALCATRAZ för guds skull! De har en skitbra tour på mp3 så man går och lyssnar ensam (fast i grupp) och kan pausa och kolla och imponeras. Innan jag åkte dit så hittade jag den här bloggen, här har jag sökt i den på SF, så bara scrolla och tryck på "äldre inlägg" så kommer deras resbilder en bit ner. http://sannalund.se/?s=San+Francisco

Plus: Missa inte missions, asgöttigt ställe! Och Marine headlands på andra sidan bron. Äh vad fasen, jag skickar med länk till min blogg med etikett "drömresan", krävs också en del scrollning eftersom LA, Vegas och San Diego också hanns med, men du hittar säkert något kul från SF också! http://mirijam.blogspot.com/search/label/dr%C3%B6mresan

ÅH JAG VILL TILLBAKA!!!

Sus sa...

San Fran verkar vara det nya NY då det gäller resor. Fasen, jag vill också.

Duktiga Tjejen sa...

Ang. Sus kommentar- San Fran går inte att jämföra med NY ens, helt skilda världar! Kalifornien är bäst. Det är jättebra vägar att köra på, och vingårdar har övernattning, alltså motell precis intill. Jag var ju på bröllop på en. Man åker inte dit för vinet, utan för miljön :) Det är näsa en skam att åka dit och inte hyra bil, det bästa och finaste ligger utanför... Håller med Johanna om Yosemite. Och redwoods, såklart.

Om ni ska till Alcatraz- boka på nätet innan. Turerna dit är multo populära. Du kan spana på mina taggar om USA om du vill, men jag är ju en av de som förvisso älskar San Fran men allt utanför ännu mer. Senast sov vi tex i San Rafael 3 mil norr om stan, och 10 grader varmare och skönare... Det är ofta kallt i SF, speciellt på kvällarna. Ha alltid med er jacka!

Oh, gå till Palace of Art oxå. Skitfin park och byggnad som varit med i filmer. Ni kommer känna igen er mycket...

Slår vad om att du kommer föredra San Fran framför NY ;)

nostalgifabriken sa...

alltså, jag vet att det är klyschigt, men haight-ashbury. hittade en fin liten vintagebutik där jag köpte ett par (svindyra) bokstöd i form av cockerspaniels. blev stoppad i säkerhetskontrollen på vägen hem på grund av dem, men det var det värt: http://mysterymister.com/

och ja, boka alcatraz. vi gjorde det inte så det blev inget av den saken tyvärr.

synd att ni inte ska bila. highway one längs med kusten är en av de finaste bilvägarna i usa (fast det kanske vi kan spara till, ahhsorryattjagtjatar, roadtrippen!).

It's all gonna be fine sa...

Hej! Jag har inte varit, men tänkte tipsa om http://ettannatsanfrancisco.blogspot.com/ och så tycker jag du ska pumpa Fredrik på tips. fredrikwass.se, twitter.com/bisonblog

Sus sa...

Jag menade mest att för ett tag sedan reste precis varenda kotte till NY och nu tycker jag att alla pratar om San Fran. Såklart vet jag att städerna är som natt o dag, det var inte pointen...

Cinderalley sa...

Ja, nej alltsa, jag kor saklart inte heller bil om jag har druckit, men precis som Duktiga Tjejen (som hann fore igen!) sa sa skulle jag snarare rekommendera att aka till wine country for den helt fantastiska naturupplevelsen an for vinet :)

egoistiska egon sa...

Mirijam: TACK, sketbra! Skitroligt att läsa om er resa också. Blev sugen på det där hotellet där ni bodde precis vid vattnet, hehe.

Duktiga tjejen: Jag har inga förväntningar på att SF ska vara ens lika som NYC, så ser inte poängen att ens jämföra. Och bil, sure. Men det är jag som kör helt själv och som sagt är jag inte helt bekväm med det. Därför är det inte en självklarhet.

Nostalgifabriken: Thank youuu! Hehe, vi får ta ett snack om det där roadtrippen.

It's all gonna be fine: Tack! Redan frågat honom faktiskt :)

Cinderally: Cool, fattar!

minahistorier sa...

åååhh, vad avis jag blir! ÄLSKAR San Francisco. Och det bästa är att håller ni er i och kring SF behöver ni knappt bil - deras BART-tunnelbanan funkar skitbra! tror att det bara är jobbigt att köra bil i SF. Och med BARTen kommer ni ända till Oakland om ni vill göra utflykter, hur det är att ta sig runt där utan bil vet jag dock inte...

Men gud vad härligt att åka dit. Tänk dock på att klimatet = extremt fuktigt! så ta med regnkläder för det kan störtregna när som helst. När jag var där var det +25 och sol ena dagen och +17 och ösregn den andra.

Missa inte bokhandeln City Lights! och alla trevliga butiker på Fillmore street (har jag för mig att den hette...). Och bara promenera!

Johanna | Tillvaron.se sa...

En helt underbar dagsutflykt som vi gjorde var att hyra cyklar vid Fisherman's dwarf och cykla sedan över golden gate. Där får ni en karta och de går igenom lite rutter med er. Många turister gör det, men de flesta cyklar till Sausalito och tar färgan tillbaka direkt. Men fortsätt istället upp till red wood-träden. Det gjorde vi, och vi såg inte en enda annan cykel. Skitmysig liten by/samhälle som vi tog en fika i och häftiga träd ute i skogen. Sen kan man cykla tillbaka till Sausalito och ta färgan. Riktigt grymt och helt billöst.

egoistiska egon sa...

Summercat & Johanna: Vilka bra tips, tusen tack!