torsdag, januari 05, 2012

svar på frågor.

Jag vill veta mer om ditt jobb! - från Jonna
Ja, what to say? Jag är ansvarig för marknadsföring och kommunikation på ett startup-företag (vad startup är kan ni läsa här). Jobbar på vårt kontor i Stockholm, men mina kollegor finns lite runtom i världen. Eftersom det än så länge är ett ganska litet företag är det en salig blandning mellan att jobba strategiskt och praktiskt på samma gång. Mitt mål är att öka vår försäljning genom marknadsföring och kommunikation, så jag hittar på och genomför saker som i slutändan ska ge mer försäljning. Det kan handla om allt från att bestämma hur vi ska marknadsföra något till att se till att förbättra saker för att få bättre resultat. Det är skitroligt! Rent praktiskt jobbar jag med vår webbplats, e-handel, kampanjer, PR aktiviteter, annonseringar, samarbeten med partners, nyhetsbrev, sociala medier och så vidare. Fler frågor?

Hur lång är du? - undrar Limpy
183 cm.

Johanna hade en bunt med frågor.
Hur träffades du och K?
Det har jag faktiskt skrivit om förut, the full story går att läsa här. Och nu är det ganska exakt sju år sen vi träffades första gången.

Känner folk du känner till din blogg?
Ja. De flesta av mina nära vänner vet om bloggen. Vissa läser regelbundet, vissa läser nog aldrig. Min familj vet inte (vad jag vet) och jag outar sällan till nya personer att den här bloggen finns. Skulle aldrig posta en länk på Facebook till exempel. Har medvetet valt att inte använda mig av delningsfunktionalitet på blogginläggen. Däremot är det sjukt många världar som går ihop. Som när jag och en bloggare först träffades på en bloggala med bara bloggare och några veckor senare hamnade på samma fest där ingen (vad jag vet) vet om den här bloggen, förutom bloggaren då och min kille. Vi har uppenbarligen samma bekantskapskrets. Ser även ganska ofta att människor som läser den här bloggen kommenterar på bloggar där jag känner bloggaren "på riktigt", men att den bloggaren jag känner på riktigt inte är medveten om att jag bloggar här. Uppmixad värld, så jag ser det väl som mer eller mindre omöjligt att folk som jag är bekant med inte skulle kunna lyckas snoka sig hit på något vänster. Om de ville.

Hur många länder har du varit i? 
Det är faktiskt inte så många som man kan tro baserat på de senaste årens flängande. 17 länder tror jag, bara tre utanför Europa (Tunisien, Thailand, USA). Mycket beroende på att min familj aldrig reste när jag var liten, och när jag väl flyttade hemifrån hade jag inga pengar att resa för de första fem åren typ. Men sen jävlar satte jag fart! Många länder har jag varit i många gånger också. England typ 7-8 gånger pga jobb, Finland x antal gånger, Tyskland 4 gånger och så vidare.

Ditt favoritresmål?
Sketasvårt! Just nu är USA mycket i fokus. Vill besöka allt där.

Hur många bloggar läser du? undrar Sussie.
Det finns 150 bloggar i min RSS-läsare som jag läser dagligen, hälften av dem är på något sätt jobb-relaterade. Läser fler, men på oregelbunden basis.

Din absolut bästa tid i livet hittills? frågade Christel
Jag har funderat på det här i ett dygn nu. Jag vet inte? Glorifierar saker som hände förut, minnena, precis som alla andra. Samtidigt är jag den som aldrig längtar tillbaka, aldrig tänker att jag vill återuppleva något. Vill alltid framåt. Men om jag ska välja ut några tillfällen är det då jag haft väldigt stort hopp om framtiden. När jag började gymnasiet 1998 och bara älskade nystarten med ny skola och nya vänner efter nio år på samma ställe där jag aldrig trivdes eller passade in. När jag flyttade till Stockholm 2011 och insåg att människor tyckte om mig för den jag var, fick min första riktiga pojkvän och kände att jag levde. När jag och K tillbringade vår första sommar tillsammans 2006 och det var nog min första sommar då jag mådde riktigt bra. Den här hösten när jag fått ett lugn jag aldrig upplevt förut.

4 kommentarer:

Alex sa...

17 länder är väl jättemånga länder!

Jonna sa...

Tack! Jag fattar inte mycket, men det låter som ett givande jobb.

egoistiska egon sa...

AMO: True! Tänkte mer på att det ibland låter som att jag är sjukt berest när jag egentligen mest besökt Europa...

Jonna: Det är superkul! Men säg gärna vad du inte fattar så kan jag försöka förklara mer!

Jonna sa...

Alltså, det är väl bara det att det är så utanför min värld. Jag kan inte referera, men jag fattar i stora drag.