tisdag, januari 26, 2010

polkagris.

Min blodcirkulation är kass. Mina fingrar och tår har köldskador som funnits med sen jag var barn. Vintertid, men ibland även vår och höst, är det både jobbigt och lite lätt otäckt. Idag var mitt långfinger till synes fullt normalt, och varmt, när jag lämnade kontoret med dubbla vantar på mig. Gick ett kvarter till tunnelbanan och väntade på perrongen i tre SL-minuter innan min tunnelbana kom och jag upptäckte att långfingret såg ut som på bilden. Utan förvarning är alltså känseln plötsligt borta och fingret vitt. Fort som fan går det och samma effekt syns även när tårna är inblandade. Men att värma den vita kroppsdelen går inte fort. Under tjugofem minuters tunnelbanefärd försökte jag värma fingret men jag återfick inte blodcirkulation och känsel förrän jag kom hem och kunde ta hjälp av ljummet vatten. Då blev det knallblått en stund. Och det är så jävla frustrerande eftersom jag verkligen försöker motverka skiten men jag lyckas nästan aldrig, och läskigt eftersom det är förstadiet till en riktig förfrysning och det här händer mig emellanåt varje dag och obekvämt eftersom en kroppsdel utan känsel är just obekvämt. Samtidigt som det ser det ganska lustigt ut. Partytrick?

18 kommentarer:

Kenneth Grönwall sa...

Jävligt praktiskt då isen är slut till fredagsgroggen.

egoistiska egon sa...

Ja! Precis lika praktiskt som när du är mitt element.

Kenneth Grönwall sa...

Yin och Yang. Kling och Klang.

Leise Rauschen sa...

tips: http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=a04287&page=3&countrs=60&size=30&method=varu&varu=skoj

egoistiska egon sa...

tack för tipset! har testat liknande förut och det fungerar jättebra om man ska värma sig, men mitt största problem är ju att det här händer när jag är ute. Lite svårt att ta med sig såna där överallt. Men samtidigt börjar jag luta åt att man måste börja vänja sig vid att ha med sig vetevärmare (eller såna du tipsade om) i fickorna, jämt...

Sussie sa...

Farligt dessutom. :(
Sonen har en köldskada på kinden och kinderna är ju ännu mer utsatta så det är lite knepigt vintertid med sånt. En rånarluva är dock lösningen till det.

Men hjälper det inte ens med riktigt varma vantar? Dum fråga kanske..

egoistiska egon sa...

Ja, det är ju inte speciellt nyttigt. Jag behöver köpa upp mig på ett par riktigt rejäla vantar, men det är lite samma effekt som med rejäla vinterskor - fungerar bra om jag lyckas hålla mig varm, men eftersom jag så lätt blir kall uppstår det här iaf. Det blir ju inte av att jag fryser utan av att jag blir kall sjukt snabbt, och ofta utan att jag ens märker det. Idag kör jag på dubbla vantar och det hjälper icke....

Matilda sa...

Men fy! Och jag tyckte att jag hade kass cirkulation. Men det är ingenting i jämförelse! Jag har ”bara” förfrusit två tår och då dessutom en ”lätt förfrysning” som de kallade det. Och sedan jag slutade röka har jag knappt haft några problem alls.

Har du nån aning varför du har så dålig blodcirkulation? Kan man liksom inte förebygga det på nåt sätt? Det borde ju gå tycker jag. Så där kan du ju inte gå runt! Den kan ju inte vara särskilt bra.

egoistiska egon sa...

Ja jag vet inte vad det här räknas som, men det händer ofta. Och nä, det kan inte vara bra. Jag försöker förebygga på alla möjliga sätt, men när det dyker upp i helt störda situationer, som vid en promenad till tunnelbanan då jag inte ens fryser eller ens känner mig kall, så vet jag inte vad jag ska göra :(

e r i k a sa...

Duntofflor? Eller vetetofflor som man värmer i micron? Funkar även för händer. Det kör jag mig och jag älskar dem! Kan till nöds även fungera som vetekudde till nacken osv. Sååå najs.

egoistiska egon sa...

Har alltid tofflor hemma, har en vetevärmare som jag BOR med och som följer mig överallt, t ex sover jag med den vid fötterna. Har en vetevärmare som är mindre och som fungerar bra för händerna på jobbet, love it. Men, som sagt, när man går utomhus? Ska dock undersöka det där med om det finns något att ta med sig ut.

Baumbi sa...

Handvärmare! Det är såna du ska ha. Typ små påsar fyllda med vätska som du aktiverar genom att bryta metallplattan i. Stoppa en i vardera tumvante. De håller värmen i närmare en timme i alla fall :)

http://www.stockhome.se/15/page.asp?page_id=7897&type=ecom3&sub_nr=105&id=38469

Baumbi sa...

Men åh, nu såg jag att du redan fått ett sånt tips. Bygones.

egoistiska egon sa...

Tack för tipset fast jag redan fått sånt tips. Tror nog ändå jag får införskaffa ett par såna där och ha i väskan för akuta lägen så att säga.

frida sa...

Du verkar ju ha samma som jag; Raynauds fenomen; fingrar och/eller tår som vitnar pga på grund av tillfälliga kramper i fingrarnas blodkärl

egoistiska egon sa...

Åhå. Tycker mig ha hört om detta men inte förstått riktigt vad det är. Och viktigtast: vad kan man göra åt detta?

frida sa...

förrutom det självklara med att hålla fingar och tår varma, sluta med nikotin och börja motionera hjälper det att se till att ha varm runt handleder och vrister. det finns också nitroglycerinkräm som man kan smörja in om bevären är stora.

om du bär ringar bör du sluta.

egoistiska egon sa...

använder inte niktotin, inte ringar, försöker motionera men problemet är att hålla värmen som sagt. nitroglycerinkräm låter livsfarligt! men tack för dina tips, mkt uppskattat.