fredag, september 30, 2011

det här med att sova.

Vad intressant det är att upptäcka att vissa egenskaper som jag tagit för givet att alla mer eller mindre har inte är standard. Vissa är mer förvånande än andra. Det här med sömn till exempel, det är väl ingen nyhet att jag verkar sova sämre än genomsnittet men jag får fortfarande en aha-upplevelse varje gång jag hör någon som somnar så fort de lägger huvudet på huvudkudden. Som inte minns sina drömmar. Som inte vaknar av spända käkar. För mig går det i perioder, vissa veckor däckar jag ganska fort (vilket betyder inom en kvart) efter att jag lagt mig i sängen och sover som en stock natten igenom. Vissa veckor drömmer jag mardrömmar, pratar i sömnen och vaknar med en känsla av att jag aldrig somnat. Vissa veckor tar det två, kanske tre, timmar innan jag somnar. De veckorna är jobbigast. Att veta att jag måste gå och lägga mig tidigt för att varva ner kroppen så jag förhoppningsvis somnar innan 01. Och sen försöker jag ändå ta mig upp vid 06 (vilket aldrig lyckas, surprise suprise!). Ironiskt nog är jag en person som behöver mycket sömn. Att sova tolv timmar är inga problem. Och sömn blir därför så jävla viktigt, dels för att jag behöver det och för att jag i många fall inte kan sova. Ond cirkel? Jo. Jag har aldrig testat sömntabletter. En gång, för många många år sen, tog jag en halv lugnande tablett en gång. Det funkade, men jag gillar inte tanken på tabletter för att sova. Vill inte. Ibland funkar johannesört-te precis innan läggdags. Ibland inte.

9 kommentarer:

Sus sa...

Jag sover som du ungefär. Min lösning har varit spikmattan i sängen vid läggdags. En kvart där och sen sover jag gott. Testa.

TORGNYSDOTTER sa...

Sömntabletter är kanon! Rätt använda. De flesta gör fel. Vi kan prata om det där någon gång. Det är farligare att sova dåligt länge än att äta sömntabletter i en period.
Jag anser benhårt att sömntabletten och återställaren har ett mytiskt och vidskepligt dåligt rykte i Sverige. Tror jag ska blogga om det.

Duktiga Tjejen sa...

Stackars! Jag somnar för det mesta snabbt om jag har fått läsa, annars kan det ta svinlång tid. Då lägger jag mig på soffan. Sedan jag började äta medicin blir jag oxå rätt speedad och somnar ibland efter 01... (tar oftast 6:20-bussen). M däremot, han somnar direkt och kan till och med styra sina drömmar. Helt sjukt.

Har du alltid varit så med sömn? Kan man kolla upp det på något sätt? Jag var konstant trött innan jag fick diagnos, kändes som jag aldrig sov. Det var hemskt. Lycka till!

Rasande Rose sa...

Sömn är skitviktigt fick jag lära mig i kurs jag gick i ångesthantering. Jag sover precis som du. Vissa nätter gnisslar jag tänder som en galning, vänder och vrider.
Jag fick massa tips om vad man kunde göra för att slappna av och stanna i nuet och inte låta tankarna snurra runt. Det lär bli bli för lång kommentar om jag ska berätta det här men om du vill kan jag förklara mer i ett mejl.
Annars googla Mindfullness. Rekommenderas!

Rasande Rose sa...

OH.. glömde..kamomillte ska väl va lugnande har jag för mej:)

Johanna sa...

Å vad jobbigt det låter! Hoppas du kan hitta något som fungerar. Sömntabletter är ju säkert helt okej för en period, men det är ju meningen att du ska kunna somna av dig själv sen, så det känns ju smartare att jobba på det på något annat sätt så håller i längden.


Jag är en sån där irriterande person som somnar direkt när jag lägger mig, men som kan vara vaken jättelänge om jag vill det. Jag blir trött när jag lägger mig i sängen helt enkelt, och fram till dess är jag pigg. Typ så. Och ibland ställer jag och min kille ett alarm på 04:15 eller så, bara för att det är så skönt att vakna och få somna en gång till. Det brukar folk tycka är sinnesrubbat, men jag tycker det är lite mysigt.

Efter att ha läst ditt inlägg lovar jag att inte ta detta för givet utan vara lite glad och tacksam över att sömn funkar smidigt för mig.
Som sagt, hoppas du kommer på någon bra lösning!

Erika sa...

OM du vill testa sömntabletter så rekommenderar jag Imovane. Jag tar en halv de gånger jag känner att jag vill bryta ett dåligt sovmönster, eller snarare icke sovmönster... Eller om jag inte kan varva ner men ska upp gristidigt och prestera typ. Jag älskar dem. Man somnar gott. Sover ganska drömlöst men jag är lika lättväckt som vanligt. Nästa dag är man pigg, inga taskiga biverkningar alltså. Jag har dock blivit mycket bättre på att sova och att somna "snabbt", under en halvtimma. Men dom där gångerna... då är Imovane min livlina. Bara att de ligger i byrån verkar hjälpa. (Dom är alltså för insomning, inte för att hålla sig sovandes). Jag tar typ en halv tablett en gång/mån.

egoistiska egon sa...

Sus: Bra tips! Det ska jag kanske testa.

Torgnysdotter: Ja, blogga om det och så pratar vi om det nästa gång vi ses. Vet ju egentligen att jag borde testa åtminstone, men jag är galet rädd att bli beroende.

Duktiga tjejen: Ja, alltid varit. Kunde t ex inte sova över hos vänner när jag var liten pga att jag aldrig somnade. Eller det höll iofs i sig tills jag träffade K. Lite odd. Och det går nog att kolla upp, men det är mitt motstånd till sömntabletter som gör att jag inte gjort det. Hoppas du får ordning på din sömn också!

Rose: Ja, jag kör avslappningsövningar rätt ofta, bara det att de inte alltid hjälper. Samma med kamomillte, det är "svagare" än johannesört men jag kör det ibland. Tack för dina tips!

Johanna: Oj! Det låter helt fantastiskt att ha det så. De gångerna jag sover bra är jag ofta sjukt trött på kvällarna, därför jag däckar som en gris. Och tack!

Erika: Vilket bra tips, TACK! Är de receptbelagda? Just funderat över det där med dagen efter, jag vill inte ha några biverkningar.

Erika sa...

Ja det är dom. Men av alla sorter jag testat är de på recept bättre än hälsokostgrejerna, typ dom där på V... Man blir skitmosig i skallen nästa dag. Dom här är grymma!