måndag, oktober 17, 2016

helsinkilajnen!

Ja, vi var ju i Helsingfors min kille och jag. Han fick det i 40-årspresent av mig i somras. Vet inte hur många gånger jag fått frågorna 1. varför valde jag just Helsingfors? och 2. åkte ni båt dit? Svaren:

1. Ville åka någonstans dit vi inte varit på resa tidigare (båda har varit i Helsingfors men inte på det här sättet, utan typ jobb/snabbvisit). Plus kort flygtid, inte för dyra biljetter samt att jag just när jag bokade var lite extra rädd för större städer då det var så jävla mycket terrorgrejer. Sad but true.

2. Vi flög.

Så hur hade vi det då? HIMLA BRA. Gud, vårt mål var att bara få vara med varandra, sova och äta gott och vara barnfria. Och så blev det.

Vi bodde på Hotel F6 efter tips från Peppe. Just nu är det bästa hotellet i Helsingfors enligt Tripadvisor och det var fanimej perfekt för oss. Exakt ett sånt hotell vi gillar. Plus i kanten att vi inte såg ett enda barn på hotellet under vår vistelse där.



Vi åt så himla god mat på Sandro. Var mätt resten av helgen. Nordafrikansk/Marrockansk mat och en juice till det som satt som ett smäck. Beställde in ett glas vin men det var inte ens gott till maten? Lika mycket som jag älskar att ta ett glas vin till god mat älskar jag när man upptäcker att det alkoholfria alternativet är godare.


Vi hade inga planer egentligen. Vi strosade omkring, gick i alla butiker vi ville, shoppade, fikade, kollade. Jag köpte: en tröja, ett läppstift, ett par vantar. Gick till Kiasma och började med en fotoutställning om kvinnor som blir utsatta för syraattacker och omskärelse. Det var knäpptyst i lokalen förutom lite snyftningar. Det var som ett slag i magen, och då är jag knappast den som är lättrörd i såna här sammanhang. Resten av uställningarna kändes ganska blaha. Kanske för att vi började med det där slaget i magen, eller för att det var blaha. 


Timmarna innan flyget gick hem så hittade vi en gata som hade exakt den typen av butiker vi älskar. Men det var söndag och då är tydligen allt stängt. Så himla tråkigt. En loppis var öppen, hittade ett par skor till F. Och så hittade vi en annan gata med hus som såg ut som Huset Fullt-husen i San Francisco.


Sen åkte vi hem och var utvilade, nöjda, mätta, med intryck och längtade ihjäl oss efter vårt barn som hade haft en helg med sin farmor som var så rolig att han inte ens hade saknat oss. 

1 kommentar:

Peppe sa...

Åh! Blir så GLAD över att ni hade det bra i Helsingfors OCH att hotellet var lika bra som när jag bodde där i somras. <3