söndag, augusti 27, 2017

det blev av tillslut.

Ni vet det där dygnet vi vuxna skulle tillbringa på en ö i somras, men fick ställa in för att F var sjuk? Som jag grämde mig över det (trots att det var ett bra beslut att ställa in, vi hamnade ju på barnakuten istället). Efter lite fix och trix så bokade jag ändå en ny övernattning på ön. I helgen var vi där. Det är ett sånt där ställe man inte vill dela med sig av till alla, men samtidigt vill skrika rakt ut till hela världen hur jävla fint det är att vara där. Det här var vår femte gång tillsammans på ön, lika fint denna gång. Ni ser fyren på bilden? Precis vid fyren finns några små hus som är ett vandrarhem. Det rymmer inte många personer, så när dagsgästerna åkt hem med sist båten är det helt lugnt och tyst. Det finns inga bilar på ön, och fyren ligger på norra delen av ön, den sista ön i Roslagen. Det man ser är alltså bara havet norrut, det finns inget mer. Och klippor och lite skog mitt på ön.

Det är lite bökigt att ta sig ut, men med lite planering går det fint. Åk bil till Öregrund (drygt 2 timmar från Stockholm), ta båten över till Gräsö, kör så långt norrut du kan komma på Gräsö. Parkera bilen och invänta den lilla båten (man måste förboka) som kör dig och packning till Örskär. Väl på Örskär går man 1,5km rakt över ön tills man kommer fram till fyren. Sen är det bara att njuta! Extra roligt är att mitt barns farmor bott just i husen som är vandrarhem eftersom hennes pappa var fyrvaktare. På den tiden det fanns såna alltså. Slut på tips, men åk dit vetja. Det är magiskt.

Inga kommentarer: