måndag, januari 08, 2007

egon svarar på frågor om egoegon.

Jag har aldrig påstått något annat än att jag gillar att svara på frågor om mig själv, så även om den här enkäten antagligen är old-news bland alla nyhetsflashbloggare så tänker jag svara på frågorna nu. Läs om du har lust. Lite av vad frågorna handlar om, och mina svar, är även resonemang jag faktiskt skrev om i min ena essä (som jag, för ordningens skull, skrev innan jag svarade på dessa frågor). Sluttramsat, nu kör vi!

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006


1. Hur länge har du bloggat?
April 2006. Hade jag börjat redan i januari hade jag nästan varit veteran, nu är jag nästan nybörjare. Men jag har skrivit på andra ställen på nätet regelbundet sen 2000.


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag var rätt anti gällande hur bloggen helt plötsligt hade blivit så populär. Såg den som ett verktyg för ord som inte blev skrivna någon annanstans, och var därför inte helt glad över tanken på alla som skulle blogga som inte ens vet att man skriver och talar olika. Men, jag måste erkänna att jag ganska snart såg mig besegrad och idag tycker jag det är spännande hur bloggen faktiskt utvecklar människor och deras skrivande på ett sätt jag aldrig hade kunnat ana.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Den första jag började följa regelbundet var nog Carreca, eftersom han flyttade från stället där jag läste honom förut. Men den riktiga nyförälskelsen gällde nog Jenny
. Även om jag också läst henne förut hade jag inte läst henne på det sättet och blev helt överväldigad över hennes ord och formuleringar.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Det är inget fel på dem, egentligen. Smågrejer jag skulle ändra på idag, samt lite grafiska detaljer jag lärt mig hantera på bloggen nu som jag inte kunde då. Men det jag skrev då, som ändå inte är för så länge sedan, känns okej. Det jag skrev 2000 däremot, det har jag till och med raderat. Tyvärr.


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Jag skulle gissa på 20, mer eller mindre regelbundet.


6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
En stooor majoritet är de så kallade dagboksbloggarna. (Jag protesterar dock mot att bloggen skulle vara en dagbok. Dagboken har ingen mottagare, bloggen har alltid en mottagare. Det som skrivs på bloggen är alltid mer eller mindre genomtänkt och redigerat samt styrt av bloggaren, på ett sätt som en dagbok inte är. Men därför har ju bloggen antagligen ett mycket högre läsvärde än exempelvis en dagbok.) Har även ett par modebloggar jag återvänder till, mest av fascination faktiskt.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Shelob verkar ibland skrämmande lik mig, både i sätt och hur jag skriver.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
K tycker nog det är roligt, han har ju en själv.
Vet att några vänner läser, men de flesta säger nästan aldrig något om det eller vad jag skriver om. Tror att endel jag känner också tjyvläser mig, fast ni inte erkänt det för mig. Ha! Fasar inför om mina föräldrar skulle läsa bloggen, eller brorsan! Min värld på nätet är nämligen inte säker längre sen mamma lärde sig googla.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet inte. Jag tror det. Det är ingen som har sagt något annat iaf, vilket jag gärna tycker att ni ska om ni anser annorlunda.


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
I våras, när jag började blogga, så hade jag lite problem med hur officiell jag själv skulle vara. Har det fortfarande ibland, trots att det finns tydliga bilder på mig här och var, samt detaljer som säkert skulle göra det lätt att lista ut vem jag är. Ibland känner jag att det inte gör något, ibland känner jag att jag vill vara jätteanonym. Dock har jag under ganska många år nu haft som regel att aldrig skriva om vad andra människor i min närhet sagt eller gjort, om det inte direkt handlar om mig, eftersom jag vill undvika att trampa någon på tårna. Det funkar, då vet jag att jag bara kan ha ångest över saker jag skrivit om mig själv.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Som ovan, vad andra människor i min närhet sagt eller gjort, om det inte direkt handlar om mig. Jag skriver inte heller alltför privata saker.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag måste ha någon som läser, en mottagare, till det jag skriver, annars kan jag inte skriva. Tror på teorin att skriva är viktigt på så sätt att det visar på ett eller annat sätt vad den som skriver tycker är viktigt, därför är det nödvändigt med en mottagare/läsare eftersom det som skrivs annars kan tas för att det inte betyder något, inte är viktigt, trots att den som skriver själv tycker det. Blogga för bekräftelse i den bemärkelsen är därför stor, men inte nödvändigtvis den konkreta responsen man får. Även om den självklart är duktigt bekräftande den med och efterlängtad.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Delvis. Hur man är som social person i det verkliga livet går inte att utläsa på en blogg.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Inga direkt via bloggen.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Det kan väl vara skadligt med allt om det inte brukas på rätt sätt?

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Inte sett att någon skrivit något om mig som jag skulle kunna ta illa upp av. Däremot vet jag att jag har blivit lite småirriterad då jag märkt vilka fördomar människor har, både om mig och om andra, till och med såna som verkligen borde veta bättre.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inget större som jag minns nu. Har dock påbörjat kommentarer i andras bloggar som jag aldrig postat, eftersom jag inte haft ork att följa upp en eventuellt efterföljande diskussion.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att det i mitt tycke inte längre går att prata om bloggar generellt, utan att man faktiskt måste börja tänka i uppdelning dagboksbloggar (uttrycket används ju trots mina åsikter ;)) och temabloggar. De som skriver dagboksbloggar skriver mer litterärt, de som skriver temabloggar skriver mer journalistiskt, om man nu ska hårdra det. Fast det behöver ju inte vara negativt, det är väl mer det att bloggar generellt fortfarande buntas ihop och ses som samma typ av text. Dessutom blir det en slags intern hets bland bloggare om vem som är populärast, har mest läsare, får mest beundrarbrev, skriver om en nyhet fortast eller länkar till en bra låt först. Tagga ner gott folk, tagga ner. Fast även jag rycks ju med i hetsen ibland, så tro inget annat.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag har skrivit på nätet i sju år, mer eller mindre i denna typ av textform hela tiden, så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle göra det om två år till heller.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Den är redan en del av vår kultur. Däremot så är den fortfarande inte riktigt accepterad.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har äntligen hittat en form på mitt skrivande på nätet som jag gillar, där jag även kan styra över den grafiska delen (exempelvis foton och utseende), dock inte till 100%. Har utvecklat hur jag skriver och vad jag skriver, vilket jag också kommer fortsätta att göra.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Har blivit så satans inspiration av era ord, jag har blivit förbannad på era åsikter och jag har tyckt att ni är genier och töntar. Att läsa är lika viktigt som att skriva.


7 kommentarer:

jonny sa...

listan igen. jag har lovat mig nu som protest att inte fylla i den... ska kolla tre båtar till. är dom som dom andra skjuter jonny ägarna, sänker båtarna och simmar till istanbul.

heej.

Kerstin sa...

Mycket bra enkät och ännu bättre svar. Heja. Puss.

egoistiska egon sa...

jonny: jag har bara läst två faktiskt, blundat för alla andras. önskar dig all lycka med båtarna, alternativt simfärden.

kerstin: ohthankyou!

David sa...

Lyssna inte på Jonny, han är bara avis för att han är för lat för o skriva en egen lista. Mycket läsvärd! Lycka till med essän!

egoistiska egon sa...

david - thankyou!

Jenny sa...

Åh. Blir rörd för att du blev nyförälskad och fick en liten tår i ögat.

egoistiska egon sa...

ja men det är sant :)