torsdag, januari 04, 2007

koncentrationspaus.

Jag skriver essäer för glatta livet. Glatta livet är när jag kliver över skräpet som ligger på golvet, hämtar ett äpple i kylen, spottar ur tuggummit, äter äpplet, tar nytt tuggummi, gör konstiga rörelser med händerna till den elektroniska musiken som fyller lägenheten, slår mig själv i huvudet med händerna och väser koncentration koncentration och skriver fem meningar och fattar kopplingarna med det jag skrev innan och tycker att fan vad bra jag är. För en timme sen gick det skit. Då var det inte glatta livet, utan då var jag mest tyst och klickade lite oplanerat på ikoner på min dator och tittade på nyårsbilder. Jag kan inte välja ut vilka nyårsbilder jag ska visa. De när jag och K är söta paret, de när jag grimaserar illa efter alla äckliga romsnaps eller de när jag ivrigt försöker fästa ballongerna på väggen, utan lyckat resultat? Eller de på drinkarna som gjorde att jag blev helt tokigt full? Eller de från tolvslaget då jag gör v-tecken och ser förbannat glad ut i trängseln på Mosebacke? Eller på maten vi åt? Svårt det här. I år missade vi i vilket fall som helst inte dagsaktiviteten. Bakfyllan efter fixa-maten-dagen-före-och-spela-sällskapsspel var betydligt vänligare den här gången. Förra året ställde vi klockan på 14 för att hinna till systemet och det var då jag trodde jag såg i syne när Orlando Bloom traskade förbi mig i mina bakisångor på Folkungagatan. Men nu åkte vi till Södertälje och badade i äventyrsbad och aktade oss för idiotiska småkids som sköt raketer rakt på folk. Sen svidade vi om för middag med ungefär samma människor som förra året, men en något högre grad av fylla och väldigt mycket mindre utsikt över Stockholm vid tolvslaget. Jag lyckades locka över T till festen med orden Min nyårsafton får en helt annan dimension om du kommer hit. Sen gick vi genom hela stan hem. Dagen efter hade vi bakisdag. Bakisdag innehåller L & Freddie, mat från pizzerian, mängder med cola, chips och latte och tre och en halv film. Sen somnade jag. Minst sagt lyckade nyårsdagar. Nu ska jag slå mig själv i huvudet igen och väsa koncentratioooon. Ikväll är det hockey.

Inga kommentarer: