torsdag, november 18, 2010

Day 01 – Introduce yourself.

Jag är tjugoåtta år och sex månader. Först nu har folk slutat haja till när jag berättar hur gammal jag är. Antingen har jag alltid sett gammal och sliten ut, eller så har jag alltid varit det som kallas för mogen. När jag föddes var jag skittjock, sen blev jag jättesmal. Jähähähättesmal. Och lång! Och stora fötter och stor näsa och rätt knotig och tog åt mig alldeles för mycket av vad folk kallade mig i skolan. Jag var ganska ledsen under hela min uppväxt och nervös och stressad och osäker. Det vände egentligen inte på riktigt förrän för ett år sen då jag la om min kost. De flesta har jättesvårt att greppa hur mat, mycket yoga och en skvätt kinesiologi kan göra skillnad, men jag kan nästan börja gråta bara jag tänker på hur bra jag mår nu i jämförelse med förut. Låter så jävla klyschigt, men lyckan över att efter tjugosju år hitta sig själv, våga vara sig själv och kunna klara en vardag utan ångest är obeskrivbart. Eller så har jag bara blivit vuxen. Det kan mycket väl vara så. Jag tror att jag ger ett rätt blankt intryck på folk när de träffar mig första gången. Oräkneligt antal gånger har jag fått höra förvånade kommentarer om att jag inte alls är som de trott från början. När jag är avslappnad är jag ganska rapp i käften och ganska rolig. Även rent fysiskt. Är jag inte helt avslappnad pratar jag extremt mycket (äh, det gör jag mest hela tiden) och blir skitstressad över tysta sekunder. Övar mig på att vara tyst för att bli mer avslappnad i alla sällskap. Är ju egentligen ganska osocial och folkskygg. När jag var liten fick jag vara hos dagmamma istället för på dagis eftersom det var för mycket människor på dagis och jag gillade varken barn eller folk generellt. Jag tänker snabbt, fattar snabbt, är superlogisk och har nästan fotografisk minne. Ganska ofta ljuger jag eller låtsas som att jag inte minns eller vet något som jag egentligen vet eller minns. Blir ändå alltid den alla frågar om allt jämt. Ibland svarar jag Googla? när jag får dumma frågor från lata människor som tycker det är enklare att fråga mig än att bara tänka i en sekund. Mitt självförtroende är grymt, jag vet att jag klarar allt jag vill. Min självkänsla är kass, det knyter sig i magen bara jag tänker att andra människor har en åsikt om mig. Och nu får jag ångest över att någon framtida arbetsgivare någon gång skulle hitta det här och tro att jag är ett psykfall. Då vill jag bara tillägga att jag är det en arbetsgivare skulle kalla för en perfekt anställd. På riktigt.

11 kommentarer:

Jenny sa...

Jag tycker att du är alldeles underbar och är stolt som känner dig. På riktigt. Du är en av mina favoriter.

Och utan de där egenheterna - då skulle du ju bara vara... vanlig.

Matilda sa...

Åh fina Egon! Jag gillar dig!
Och igen, så mycket som är så lika.

egoistiska egon sa...

Men vad fina ni är. Började nästan lipa på tunnelbanan.

Linn sa...

Jag ÄLSKAR att läsa om andras bra sidor, då gillar man liksom ÄNNU mer. Heja dig! Och du, jag vet att man inte bara kan säga såhär och så vips är det fixat, men du är så jävla bra. Sluta självkänslohata dig. Du är asbra!

mia sa...

Känner igen mig i det där med att i grunden inte ha en bra självkänsla men vara en person som till det yttre kan verka rolig och kul.
Vet att när jag bland annat började med mina bloggar var det otroligt mycket för att synas och få bekräftelse. Det ledde egentligen till att jag mådde sämre. Hade stort kontrollbehov och sökte bara yttre bekräftelse oavsett vad jag gjorde.
Har haft tur och fått hjälp av bra coacher och gick en otroligt bra självkänslakurs hos www.nlpkurser.com som hjälpte mig. Kan rekommendera den verkligen den har hjälpt mig oerhört mycket
/mia

nostalgifabriken sa...

ja, vad kul att du hakar på! och så bra skrivet, känner igen mig jättemycket i det du skriver. plus det där med arbetsgivaren. så jag vill också dementera psykfallsdiagnosen redan nu!

Beatrix Vnunk sa...

Fan va mitt i prick! Så jäkla... Du! Jag gillar dig så mycket så jag ler för mig själv:).

Sus sa...

Intressant. Och det är en styrka att inse och våga erkänna sina brister. Och blogga om dem.
Mama lusläser min blogg numer så jag hade nog inte orkat gå in på djupet av mig själv såhär.
Får skylla mig själv som gav henne adressen. :)

Rasande Rose sa...

Vi är inte så olika du och jag..skönt att inte vara ensam ;)

egoistiska egon sa...

Åh vilka fina kommentarer. Tack snälla ni.

Korpen sa...

Självförtroende- Check
Självkänsla- not so check...

Att det ska vara så svårt!