tisdag, april 12, 2011

paradrätt.

Jag är rätt kass på att laga mat. Har inte intresset och tycker oftast det är totalt bortkastad tid att handla maten och laga maten. Äta god mat tycker jag dock om. Dålig ekvation. Min kille är likadan och det innebär att vi i stort sett lagar ett fåtal rätter om och om igen. Emellanåt kommer någon på oss en rätt som vi glömt bort, typ Potatisgratäng! Man kan ju faktiskt göra potatisgratäng! som att det vore en världsnyhet. Så gör vi potatisgratäng och glömmer bort någon annan rätt istället. Men paradrätten består alltid och paradrätten gör jag fanimej godast i världen. Här kommer receptet, som säkert är helt unikt*.


Köttfärsås och pasta

Köttfärs
Lök
Vitlök
Salt + peppar
Färska kryddor: basilika + timjan
Passerade tomater
Ketchup
Tomatpuré
Bandpasta

1. Fräs en hackad lök
2. I med köttfärsen, typ 500 g, och hacka steka hacka steka
3. Krydda innan det är helt genomstekt - salt, peppar, minst tre vitlöksklyftor och massor med färsk basilika och timjan
4. Skruva ner värmen och låt det puttra ihop sig med alla kryddor i kanske 2-4 minuter
5. I med en halv förpackning passerade tomater - inte för mycket, får inte bli för såsigt.
6. I med typ 1 msk ketchup, 1 msk tomatpuré
7. Puttra ihop tills pastan är färdigkokad, gärna minst 5 minuter på låg värme.

Servera. Njut.

* Ironi. För övrigt får ni gärna blogga om era paradrätter och skriva i kommentatorsfältet att ni gjort det. Och kom nu ihåg att syftet med paradrätter är enkla rätter - inga skryträtter utan såna ni kan veva ihop med ögonbindel.

9 kommentarer:

Anna-Karin sa...

haha Sån är jag också. Ibland kommer jag på någon super rätt och kör på den hela tiden. Sen en dag glömmer jag den plötsligt och har ingen aning om vad jag ska äta. Andra perioder har jag så många matplaner att jag inte vet hur jag ska hinna äta allt.

emma sofie w sa...

Har bloggat världens enklaste fiskrätt, ingen paradrätt ännu men den är enkel åtminstone! Och god!

Hanna sa...

egenkomponerad baconpasta!!

skiva champinjoner + bacon
stek allt
ha i lite vitlök, typ två klyftor
i med en dutt tomatpuré
på med en skvätt grädde
lite peppar och basilika
servera med den pasta som finns hemma i skåpet för tillfället

gotte gotte gotte!

det här är verkligen kökets motsvarighet till garderobens lilla svarta, funkar i alla lägen och jag är alltid sugen på det när det serveras!

Rasande Rose sa...

Hmm det låter misstänkt likt mitt hem.
Stående daglig konversation: "-Vad ska vi äta?" "Vet inte..." "Inte jag heller.." "suck"

egoistiska egon sa...

emma: åh vad gott det lät! det receptet ska jag spara.

hanna: bra tips! ska testas.

Erika sa...

Min paradrätt a la till middag i alla fall tre kvällar i veckan är:

Coltingpannkakor
2 ägg
1 rågad matsked jordnötssmör
1 banan

Vispa ihop och stek på medelvärme. Servera med hallon och kesella/keso/grädde.

Blir typ fyra små pannkisar. Asgott!

Linn sa...

Har fått hela kontoret att äta det här: http://jaglagarmat.blogspot.com/2009/11/varm-kikartssallad-med-viltchorizo.html

Bra för din allergi också. Tror jag.

egoistiska egon sa...

åååh vad gott allt låter!

nostalgifabriken sa...

greksallad. kan jag göra i sömnen. men ungefär där slutar mina receptkunskaper.