söndag, november 13, 2011

fråga.

Det här är en uppriktig fråga.
Ni som fotograferar på resor och alltid (eller ofta) har en av resenärerna med i bild framför hus, kyrkor, sevärdheter etc. Varför? Vad är anledningen? Jag har funderat och funderat och kommer själv fram till tre möjliga svar:

1. Bevisa att man faktiskt var där. Som att det inte är riktigt, riktigt säkert att man verkligen stod där nedanför Eiffeltornet i Paris om det inte är så att någon i resesällskapet också är med i bilden. Känns som ett märkligt svar, men möjligt.
2. Normen. Att man faktiskt inte tänker sig för. Att alla "alltid" fotograferat så. Kanske grundar sig i då det faktiskt fanns begränsat med film i kameran, att det var dyrt och krångligt att framkalla och att man därför vill klämma in så mycket som möjligt?
3. Att det är roligare att titta på ett fotografi med människor. Det här svaret är väl visserligen sant, men jag förstår inte varför man inte då tar en bild på det man vill fotografera och därefter en bild på personen i fråga. Annars blir det ju bara något halvdant mishmash.

10 kommentarer:

Visa Lisa sa...

För mig är det ibland för att ge skala åt något... Alla vet hur stor en människa är, men väldigt få vet hur stort det där häftiga huset jag såg på resan är... Fast det innebär att jag lika ofta väntar på att en främling ska råka kliva in i bilden som att jag ställer mig där själv. Helt enkelt för att slippa just "här står en turist framför en mojäng"-bilderna.

Johanna sa...

Håller med, det är skumt! Jag tar ofta mycket bilder på mitt ressällskap, men jag ställer väldigt sällan upp dem framför något så som du beskriver, det förstår inte jag heller poängen med. (Fast jag har dock gjort det då och då när jag tänker efter, vid Machu Picchu tex, där vi alla posade vid utsikten, och kanske vid några andra liknande platser. Hehe. :))

Men jag tror att folk kanske ibland vill göra bilden roligare, alltså punkt tre på din lista. När man tagit 42 bilder på tempelruiner i Angkor Wat så vill man ha den där bilden när ens kompis sjunkit ner på marken och sitter och slappar svettig med ryggen mot en gammal stenvägg. För att man ska minnas hur det var när man gick runt där. Ofta tar man kanske en bild av bara vännen i det läget, följt av bild 43 i ordningen ruinbilder, men ibland kanske man vill få med lite av allt i samma? Äsch jag vet inte.

Jag har iaf en kompis som ALLTID tar de här "ställ dig där, ställ dig där!" bilderna. Eller rättare sagt, hon ber någon annan ta bilderna när hon själv ställer sig framför huset/statyn/utsikten/restaurangen/vattenfallet, och det har alltid framstått som ett totalt mysterium för mig. Fattar inte riktigt vad det är hon håller på med, men det är underhållande att titta på.

Erika sa...

Ahahahahah.

Och ja. Jag undrar alltså också.

Sus sa...

Hm. Bra fråga. :)
Jag har väl faktiskt kört med variant 3 på sistone när jag tänker efter. Men den här gången fotograferade jag minimalt. Jag vet inte varför. Det var lite kyligt (kallt om händerna) och lusten infann sig inte...

Jenny sa...

Jag gör det alltid. Och vet inte varför. För att det är normen? Kul att visa när man kommer hem? För att jag alltid tar tretusen kort och ett fåtal av dessa blir framför Vita huset osv?

pim sa...

jag gör aldrig det men min far gör det jämt. jag har frågat men kommer inte ihåg förklaringen men det var något med att det var roligare att se på en person och hus än bara ett gammalt hus..

egoistiska egon sa...

Alltså, ett litet förtydligande: Jag är inte maniskt mot att ha med resesällskapet på bild. Självklart inte! Det finns många situationer då det är fantastiskt bra och snyggt och det blir bättre. Det jag reagerar på är det klassiska "Åh, kolla här är en känd byggnad/staty, ställer du dig framför? *knäpper kort* Sådär, då går vi vidare!". Vill man ha en bild på det man är eller personen i fråga? Kombinationen blir ju halvdan.

Kristine sa...

Men det är ju så sjuuuukt tråkigt att se på bilder utan människor!

Cinderalley sa...

Men alltsa! Man vill val ha en ny profilbild till Facebook.

Duktiga Tjejen sa...

Gillar Cinderalleys kommentar, haha!

Men ärnligt. Jag tycker att det är skittråkigt med turistbilder på byggnader som man kan se tusen gånger finare bilder på bara man söker på nätet. För mig är det självklart och bästa kombination att få både personen jag reser med och objektet på samma bild (+ skala på allting, som någon skriver). Jag brukar dock aldrig (nästan) ta bilder omedvetet, utan vill ha konstiga vinklar, människor i speciella vinklar osv, men shit vad trist det är med bara byggnader t.ex. Har aldrig ens tänkt på att folk skulle tycka på något annat sätt, så detta var intressant att läsa från dig!