fredag, oktober 30, 2015

ge mig lite lättläst!

Okej, jag har läst noll böcker i år. Inget skämt här nu, utan NOLL. Jag kämpade på i många månader med Us men efter att ha glömt boken på ett flyg så kände jag att det liksom inte var meningen att jag skulle läsa ut den. Däremot så ska vi ganska snart befinna oss på en strand i två veckor och eftersom vi bara har ett barn så hyser jag ändå goda förhoppningar om att ibland kunna få läsa lite. Men det måste vara lättläst. Och bra. Så ge mig era bästa tips på de senaste 2 årens lättlästa böcker. Gärna kriminalromaner. Gärna kärlekshistorier. Bara det är braaaa och så kallade bladvändare.

14 kommentarer:

sonja sa...

Cirkelntrilogin! Och färjan! Ok, svarar inte riktigt på de krav du satte upp men är bladvändare, engagerande och bra. Och lånbara från mig :)

Kaospatrullen sa...

Kolla in Martina Haags senaste bok Det är nåt som inte stämmer eller vad den nu heter. Jättemycket bladvändare och lättläst som tusan.

Jenny sa...

Har massor av tips! Återkommer!

Lisa sa...

När jag har svårt att ta mig igenom hela böcker, så brukar jag istället välja att läsa novellsamlingar eller ungdomsromaner, vilket känns lite mer lättläst. Varför inte ta med ett litet gäng noveller från Novellix? Finns massa små godheter att välja mellan och formatet är ju dessutom väldigt respacke-vänligt.

Limpy sa...

Hunger games-böckerna fick mig att vilja läsa igen. Nu letar jag efter liknande. Liv Strömquist grejerna läser jag när jag inte orkar så mycket annat. Kan bara komma på "Flickan under gatan" om jag ska tipsa om något helt annat, men den är också gammal.

Limpy sa...

Hunger games-böckerna fick mig att vilja läsa igen. Nu letar jag efter liknande. Liv Strömquist grejerna läser jag när jag inte orkar så mycket annat. Kan bara komma på "Flickan under gatan" om jag ska tipsa om något helt annat, men den är också gammal.

Limpy sa...

Hunger games-böckerna fick mig att vilja läsa igen. Nu letar jag efter liknande. Liv Strömquist grejerna läser jag när jag inte orkar så mycket annat. Kan bara komma på "Flickan under gatan" om jag ska tipsa om något helt annat, men den är också gammal.

Jenny sa...

Okej, mina tips!

Jonas Gardells torka tårar-serie. Tre böcker som är svinbra, ganska korta och lättlästa.

Åsa Grenvalls Deras ryggar luktade så gott. En seriebok som antagligen kommer att vara det bästa jag läst under 2015.

Mats Jonsson - Mats kamp. Också seriebok.

Marit Sahlström - Och runt mig faller världen. Mest för att den är bra.

Jessica Schiefauer - Pojkarna och När hundarna kommer. Ungdomsböcker, alltid lite mer lättläst, de är inte heller så långa.

Sen håller jag med om noveller. Har två jag kan ta med tills när vi ses?

L sa...

"Djupa ro" av Lisa Bjärbo. Lättläst men riktigt bra ungdomsroman. Hrm. "Ungdomsroman".

nostalgifabriken sa...

etthundra mil av jojo moyes! trodde att den skulle vara lite för lättviktig för mig, men jag slukade den med hull och hår, grät och skrattade om vartannat. one day, fast bättre liksom! min ständiga rekommendation är gillian flynn annars, men du kanske redan läst dark places och skarp objects (helt klart hennes bästa). kvinnan på tåget var också bra. jävligt sugen på megan abbott också, men har inte läst än. dare me sägs vara en flugornas herre i high school-miljö, vilket låter sjukt bra!

Anelan sa...

Eleanor & Park är mitt tips. Väldigt fin historia, ett trevligt språk och lättläst. Tror den gör sig rackarns bra som strandsällskap. Annars är
Det krävs tusen vackra ord av Rose Marie Bouw
Pappersstäder (eller vad som helst av John Green),
Happy Happy av Maria Sveland mfl
JAG, EN av David Levithan
böcker som förgyllt min läsning det senaste och som jag varmt rekommenderar.

erika sa...

Kvinnan på tåget. Bra, psykologisk, lättläst.
Att föda ett barn trilogin. Inte kriminalare men du måste ändå läsa.

Hemma har jag typ en bokhylla med bara deckare. Kan scanna av den och återkomma!

minahistorier sa...

i kategorin lättläst men ändå bra gillar jag Jojo Moyes böcker! :)

betraktelser sa...

Sanningen om Harry Quebert lyckades jag klämma som semesterbok i somras. Lättläst och spännande