tisdag, september 13, 2011

irriterande fascinerande.

Men det här med att en hel del människor missar en väldigt grundläggande grej när det handlar om att kommunicera, oavsett sammanhang:
Om jag tycker A och vill uttrycka det till person X och gör det genom att skriva/säga ÅÄÖ är det inte självklart att person X förstår att jag tycker A. Skulle snarare säga att det är ganska stor risk att A inte går fram, eller tolkas annorlunda. Och om det då händer, då går det liksom inte att skylla på att person X missuppfattat. Det är snarare så att jag måste förstå att ÅÄÖ inte var det det bästa sättet att uttrycka A.

Och jodå, jag generaliserar ganska kraftigt nu. Säger inte heller att jag är någon expert på det hela, men jag tycker det är fascinerande. Samt jävligt irriterande.

9 kommentarer:

Johanna sa...

Hehe.

Ja, det här med kommunikation alltså. Mycket intressant, mycket komplicerat. Ibland.

egoistiska egon sa...

Hela inlägget blev ju dessutom ett test på om jag ens kan kommunicera. Haha!

anydaynow sa...

Egon: Det kan du, tycker budskapet framgick rätt tydligt! :) Men kommunikation är definitivt knepiga grejor, speciellt på internet...

Linnéa i Colorado sa...

Haha det är ju klartext det där!

Tears and Pearls sa...

Jag tycker det är så svårt att kommunicera med vissa människor, och försöka få dem att förstå hur man menar.... speciellt när man tar allt via sms/mail..... därför försöker jag oftast ta allt öga mot öga, men det är fasiken inte lätt heller...
Och som du skriver, himla svårt att försöka förklar/säga vad man menar när personen inte "talar samma språk"
Typ :)

egoistiska egon sa...

Anydaynow & Linnea: Haha, tack!

Tears & pearls: Det ÄR svårt! Supersvårt! Säger verkligen inget annat. Det jag menar är just att när meddelandet inte går fram eller misstolkas är det så lätt/vanligt av både människor och företag att tycka "de förstår ju inte!" eller "sådär menade jag inte alls".

Johanna sa...

Ja, budskapet gick fram glasklart! :)

Christel sa...

Så sant, så sant. Det är ju sällan mottagarens fel att ett budskap inte gått fram.

egoistiska egon sa...

Christel: Precis så.