tisdag, september 06, 2011

lista!

Det cirkulerar ju en drös med listor just nu, den här har jag snott från Peppe.


Vad är den äckligaste mat du vet?
Lever. Mycket svårt för smaken av lever.

Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet)
1. Jag har fått alla mina jobb genom att jag aktivt själv sökt jobben (även om jag blev rekommenderad till mitt nuvarande jobb var det via ett annat jobb jag sökt).
2. Jag sa upp mig efter bara ett par veckor på McDonalds eftersom jag hatade att gå dit och grät varje dag.
3. Jag har alltid tackat ja till att delta/presentera projekt i ledningsgruppsmöten (även om jag inte suttit i ledningsgrupp) och liknande och vågat säga vad jag tycker och tror på, även om jag varit så nervös att jag velat kräkas innan. Har i slutändan alltid gett mig ett stort förtroende från chefer  och alla över mig i organisationen.
4. Jag tackade ja till att leda en viktig strategisk linje som påverkade en hel europeisk organisation, och jag vågade leda den på mitt sätt vilket ändrade synsättet internt rätt radikalt.
5. Jag har tackat nej till många jobberbjudanden som inte har känts rätt, inklusive ett som var så jävla maffigt att jag fortfarande inte kan förstå omfattningen av det. Men det hade inte blivit bra.

Vad ångrar du i livet (om något)?
Att jag inte trott mer på mig själv. Att jag inte vågat teckna.

Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
Mer klänningar än vanligt, samt det klassiska med jeans och sjukt snygg tröja till. Converse eller klackar på fötterna.

Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
En klänning jag haft på tre bröllop (!) och ett par Acne-jeans. Kostade 1400:- per plagg tror jag. Aldrig mer Acne-jeans, skitkvalitet. Men de är sjukt snygga omklippta till jeansshorts!

Har du någon oanad talang?
Var tvungen att fråga K, han svarar "du kan bete dig som en seriefigur och är bra på ljudeffekter". Joråsåatte...

Vad gjorde du i helgen?
I fredags såg vi film hemma, Saras nyckel (bra!). Lördag var det yoga, Barkarby Outlet, Ikea, storhandla på Coop, grilla och spela spel med finaste vännerna. Söndag fixade vi lite hemma, jag läste ut en bok och sålde prylar på Blocket och såg filmen Remember me.

Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
Svårt att sätta i ordning, men det är typ: 1. Få färdigt marknadsplanen 2. Gå på bästa Ls födelsedagsfest på lördag 3. Yoga minst en gång till 4. Sova ordentligt 5. Se till att få inlogg till vissa system som jag fortfarande inte har.

Vad har du på dig just nu?
Tofflor, strumpor, träningstights som funkar som hemmabyxor, trosor, Ks munktröja (som jag snodde för sex år sen och har fortfarande inte lämnat tillbaka), min älskade fleece-tröja. Och så en filt över benen. Har jag sagt att jag lätt fryser?

Senaste låt du lyssnade på?
Någon Peter, Bjorn and John-låt.

Bästa skönhetsknep?
Lycka.

Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
Ett par snygga sneakers, schyssta jeans och en rutig skjorta. Mein gott vad snyggt det är. Och jadå, precis så klär sig K.

Vem saknar du?
Mina brorsbarn.

Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
Att jag och alla i min familj kan se tillbaka på livet när vi är åttio och tycka att livet faktiskt varit jäkligt bra.

Vilka tre personer inspirerar dig mest?
Det varierar ju så klart. Men K inspirerar mig mycket. Pappa också. Och Tove. Och Linda. Och alla bloggar jag läser. Och random personer jag stöter på här och där.

Bästa boken nånsin?
Men jösses vad klurigt. Vi kan säga såhär, alla borde läsa något av James Frey.

Vilka tidningar läser du?
SvD varje morgon, och Elle regelbundet. Utöver det varierar det.

Vad önskar du att du var bättre på?
Att ta hand om mig själv och våga.

Är du religiös?
Skulle jag inte vilja påstå.

Vad är din största rädsla?
Att jag ska ångra mig.

Vad är det elakaste någon sagt till dig?
Oj. När jag var åtta år och hade ritat en teckning i skolan frågade min fröken om "jag var ute och gick med håven" när jag sa att jag inte var nöjd med den. Jag visste inte vad "gå med håven" var, men då förklarade hon för mig att det var när jag sa att jag inte tyckte om det jag ritat fast alla visste att min pappa var konstnär och att jag bara ville höra att teckningen var bra. Jag var åtta år och sen var det inte lika roligt att teckna längre. Utöver det har jag fått höra att jag är äcklig x antal gånger för att mina revben syns. Det är inte så snällt.

Vilka personer betyder mest i ditt liv?
Jag, K och min familj.

Om du får barn vad ska du döpa dom till?
Aldrig förstått det där med att förbestämma namn på personer man aldrig träffat.

Om du fick köpa vilken bil som helst - vilken?
Jag kan ta nästan vilken bil som helst, bara den rullar och är snäll.

De tre finaste sms du fått i år?
Alla fina sms från K och "En lillebror!" från mamma när min bror fått sitt andra barn.

7 kommentarer:

Matilda sa...

Men fy vilken otroligt korkad fröken! Ursäkta mig, men jag tycker det. Tänk att saker folk sagt i barndomen sätter spår långt in i framtiden. Hon borde ha vetat bättre!

Jonna sa...

Fy fan för den fröken! Om det varit riktat till min unge...

När jag var i samma ålder anklagade min lärare mig för att ha fuskat (hur det nu skulle gått till, det var ju inte precis så att jag hade en smartphone med mig i klassrummet 1992) när vi fick i uppgift att nämna så många svampsorter vi kunde på en viss tid, jodå pedagogiskt så det räcker och blir över, och jag kunde "för många". Hej Jante!

Sussie sa...

Din fröken lät vidrig. Hur kan man klämma ner ett barn på det viset. :P
Men när jag nu har en son i skolan så märker jag att skolvärlden tack o lov har tagit hästkliv framåt vad man får och inte får göra.. annat var det på min tid. :P

egoistiska egon sa...

Matilda: Inget att be om ursäkt för. Från mitt perspektiv var jag inte direkt hennes populäraste elev. Hon minns det säkert annorlunda.

Jonna: Det där har jag också varit med om, att man kan för mycket.

Sussie: Ja, man kan ju hoppas det blivit bättre. Å andra sidan tror jag det är svårt att veta exakt vad ett barn tar åt sig av också. Om jag får gissa minns inte ens den här läraren att hon sa så åt mig, samt andra grejer jag också fick höra.

TORGNYSDOTTER sa...

Jävla skitfröken! Men det var det här jag misstänkte när jag själv gjorde den här enkäten; jag tror det finns ett gäng lärare där ute som har en speciell plats reserverad i helvetet.

Lala sa...

Mäh, vad himla taskigt av fröken! Vissa saker glömmer man aldrig! Jag har aldrig varit det pratsamma typen men vår fröken i åk2 verkade ha något emot mig och varje gång någon pratade med MIG fick jag skit för det. Till slut hamnade jag ensam i en bänk mitt på golvet och alla satt runt omkring mig i en hästsko.

Peppe sa...

Jag är grymt imponerad av din lista, mindre av din fröken.