onsdag, maj 30, 2007

tio veckors hårklyveri är över.

De senaste dagarna har uppsatsen delvis gått under arbetsnamnet Ten weeks of hell – en studie i hårklyveri. Det blev inte den officiella titeln så att säga, men nu är skiten inlämnad. Alla frågar hur det gick och det är stört omöjligt att svara på. Ingen aning. Fast jag tror kanske att det gick bra eftersom jag och T är fantastiskt bra och duktiga människor. Men så är det ju inte säkert att vi lyckats få alla andra att fatta det. Är i vilket fall som helst mycket tacksam över att vi la sista handen på de sista ändringarna redan igår vid 17-snåret och inte som vissa som blev klara 05 imorse. Vi drack öl istället, för det var vi fanimej värda. Nästa torsdag är det examination och jag är redan nervös. Men jobb har jag ju i vilket fall som helst. Idag när jag kom dit så hade jag en ny skärm och en ny dator vid min plats. Den icke existerande responsen på mitt mail kunde uppenbarligen tolkas positivt. Blev fotograferad också eftersom Jag tror att du kanske kommer ha hand om pressfrågorna också? Tror inte att mitt nya, vuxna, seriösa liva ska vara helt jobbigt att vänja sig vid.

12 kommentarer:

Jenny sa...

Det är alltid så jekla konstigt att lämna in sådär stora grejer, det blir så himla tomt efteråt!

Haren sa...

Grattis. Den blev ju klar i alla fall. Som du säger, omöjligt att veta om det är bra eller inte för man blir helt blind för det till slut. Min blev antingen oerhört bra eller extremt usel tror jag. Din blev säkert super.

Anne sa...

Förhoppningsvis har de andra förstått precis hur bra uppsatsen är. Jag vill också ha en ny dator! Fick du de nya programmen du bad om också?

Anonym sa...

var det er C-uppsats? hur lång blev den?

It´s all about me sa...

Congrats! :)

egoistiska egon sa...

jenny: ja! nu hjälper det ju lite att jag har ett heltidsjobb att gå till direkt men visst känns det bra skumt.

haren: ja, man får försöka se det så, vi hann! jag tror att din blev skitbra, berätta gärna hur det gick sen!

anne: tack, hoppas jag med! och ja, alla program jag bad om var där ;) rackarns fort gick det.

moni: japp. 52 sidor inklusive 3 sidor bilagor.

annaluna: thankyou!

Anonym sa...

sjukt egentligen att vi måste skriva så jävla mycket PLUS ha ett avslutande examensprov för att få ut examen när ni "bara" måste skriva typ 50 sidor... en kompis här skrev 50 sidor kandidatuppsats själv liksom. våra seminariearbeten är på typ 25-30 sidor och då skrev man flera stycken under en termin. plus ett par tre fyra tentor per termin. fast så slipper vi ju hemtentor här :) vill såklart inte bagatellisera ert arbete nu, bara påpeka skillnaden! :) så HÄRLIGT att ha det överstökat, eller hur?!

Anonym sa...

måste dock tillägga att vi slipper opponering här. tack och lov :)

egoistiska egon sa...

Ja, shit vilken skillnad! Men kan inte ni välja examen, som vi? jag får ju "bara" en filkand liksom, och det kräver ju inte så mkt som en d-uppsats och en högre examen skulle göra. vi har ju inte heller ngt krav att vi ska skriva två, men de rekommenderar det. många har skrivit själva.
jag har ju dessutom fått för mig att du läst ganska mkt mer än jag och därför inte höjt på ögonbrynen så mkt mer över att ni måste göra mer liksom. men ni har kanske inget val?
gällande seminarieuppgifterna verkar det helt galet mkt! vi har alltid haft ganska lite textmängder att producera, de motiverar det med att det är svårare att skriva ngt bra på kort textmängd, vilket jag kan hålla med om.

Opponeringen är ju en grej för sig ja. i TVÅ timmar ska någon opponera på vår uppsats. och när vi opponerar på ngn annans uppsats ska vi ha oppositionsplan och formalialista med alla formaliafel som finns i uppsatsen osv. Men jag tycker det är bra faktiskt med opponering, mer än bara ett "Ni får VG" eller så.

Anonym sa...

ja, det är sant att det är svårare att få med allt viktigt i en kortare text, det håller jag med om. och på så sätt kan ju professorerna se om man verkligen fattat vad det handlar om och vad som är viktigt. i våra arbeten har det varit lätt att liksom "sväva ut". men samtidigt ser de ju om man skriver en massa skit bara för att fylla ut sidor!
jag läste enligt gamla studieplanen och då fanns det bara sk "diplomstudium" med fil.mag. som examen. sedan ändrade de till att man även kan läsa "Bakkalaureat" (=bachelor =kandidat) och om man vill sluta med det (jag antar att en "Bakk."-examen är samma som en fil.kand) är det okej. men om de som läser enligt nya studieplanen sedan vill ha en fil.mag. måste de läsa ännu mer (såklart, bara det att de sammanlagt läser mer än vad jag gjorde under diplomstudium!) och de flesta gör det eftersom österrikarna är så titelkåta och en Bakk. väger inte tungt (än så länge eftersom det systemet är ganska nytt).
opponering tycker jag låter väldigt vettigt. jag begriper tex fortfarande inte varför en professor gav mig sehr gut, men den andra "bara" gut. man bara får betyget och tack och adjö. men däremot har ju vi "diplomprüfung" efter uppsatsen, vilket inte är ett litet prov, som du läst om hos mig. jag tyker att det är så intressant att det funkar så olika, jag gillar tex studiesystemet här och ahde nog inte velat plugga i sverige faktiskt (fast jag borde nog ta och skriva min c-uppsats i tyska så jag får ut en fil.kand också, haha)! en kompis från sverige som har en fil.mag i statsvetenskap var förresten helt chockad över hur mycket jag var tvungen att göra för att få ut min fil.mag. därmed naturligtvis inte sagt att jag är bättre. hehe :)

Anonym sa...

alltså en kompis i wien från sverige. jag formulerar mig ju som en kratta när jag trycker ner så där mycket text på 5 min för att jag har bråttom men inte kunde vänta med att svara för det är en mycket intressant diskussion!

vi borde diskutera med kommunikationsvetenskapliga frågor med varandra. hehe.

egoistiska egon sa...

jag tror de tar det här med korta texter lite för att de har sån jävla tidsbrist också hela tiden. shit vad alla våra lärare konstant är sjukskrivna pga stress typ. galet. tror också att det finns bra och dåliga sidor med båda systemet. för mig har det här funkat asbra, men jag vet också att många har haft ganska lätt att glida igenom utan så stor ansträngning, vilket jag stör mig på! då är nog ert system mkt bättre.

ja, vi borde kunna tala i timtals om det, haha.